Teljesen titokban vett fel tavasszal közel 400 milliárd forintnyi hitelt Magyarország Kínától. Az ÁKK adatbázisában fellelhető információk szerint a pénz az alábbi célt szolgálta: „a központi költségvetésnek a csúcstechnológia, az infrastruktúra építése, a közlekedési infrastruktúra, illetve az energia területein jelentkező kiadásainak finanszírozása”.
Most a Portfolio szerint ebből legalább 28 milliárd forint elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére megy majd, amit eddig az uniós helyreállítási program terhére tervezett megvalósítani a kormány. Emellett a lap szerint a már jelenleg is futó 30 milliárdos keretösszegű céges elektromos járművásárlási pályázatot is a kínai hitelből fedezné a kormány.
A lap úgy fogalmaz, amennyiben az értesülésük valóra válik, akkor „ez lesz az első kézzelfogható jele annak, hogy a kormány uniós helyreállítási hitelt cserél kínai hitelre, mivel nem fér hozzá az uniós hitelhez”.
A miniszterelnök politikai igazgatója, Orbán Balázs szerint egyébként a kínai hitel felvétele pont nagyon jó dolog, hiszen jelzi, hogy több lábon áll Magyarország, valamint azt, hogy nem lehet pénzügyileg elszigetelni hazánkat azzal, hogy az unió visszatartja a forrásokat.
Orbán Balázs 11:35-től nyilatkozik nekünk erről a kérdésről:
Ezzel a tavaszi hitelfelvétellel együtt egyébként már közel 1000 milliárd forinttal tartozik Magyarország Kínának. Az ország a világ legnagyobb hitelezője ma már, rendszerint titkolja a megállapodások részleteit, nem hajlamos elengedni a kölcsönöket sem, ha fizetésképtelenné vált a partner. Szigorú és trükkös hitelező, erről hosszan ebben a cikkünkben írtunk.