A koronavírus okozta lezárások óta jelentősen megszaporodtak az online csalások, amelyek csodálatos meggazdagodást ígérnek seperc alatt, pénzügyi ismeretek nélkül is.
Ezek nagy része a közösségi médián keresztül cserkészi be áldozatait, akikre aztán az agresszív telemarketingesek tukmálják rá a valójában nem létező, hamis befektetést.
Az átverések mögött álló céghálókat és annak működtetőit általában nehéz beazonosítani, 2020-ban egy addig példátlan nemzetközi együttműködésnek ez mégis sikerült. Az Eurojust nyomozása és az OCCRP nevű, oknyomozó újságírókat tömörítő szervezet cikksorozata ekkor tárta fel a Milton Group nevű cég illegális tevékenységét, amely többek között Ukrajnában működtetett call centereket.
Az egyik elkövető („William Bradley”) - aki a Milton alkalmazottjaként magyar állampolgárokat is megkárosított – Ukrajna teljes körű invázióját követően Budapestre érkezett.
Bemutatjuk, hogyan vezetett a férfi nyomára az a luxusautó, ami 2022 tavaszán több hétig parkolt a IX. kerületi Bakáts téren.
Azokkal a módszerekkel, ahogy a Milton cég is dolgozott, mások is igyekeznek hasznot húzni: a Facebookon a mai napig töméntelen mennyiségű kamu hirdetés ösztönöz pénzbefizetésre – vagy ahogy a hirdetésekben szerepel: passzív jövedelemszerzésre.
Ehhez olyan hírességek arcát is felhasználják, mint Tatár Csilla szerkesztő-producer, aki elmesélte nekünk, milyen érzés volt azzal szembesülni, hogy visszaélnek a hitelességével, és milyen jogi lépéseket tett ennek megfékezésére.
Majd bemutatjuk, hogyan veszi fel a lépést az online elkövetőkkel szemben a magyar rendőrség tavaly októberben alakult kiberstratégiai részlege, és azt is, milyen tippeket ad a Kiberpajzs nevű oldal a visszaélések megelőzésére.
A Milton cég egykori csalójáról szóló nyomozásunk részleteiről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.