Még békeidőben is hordozott némi kockázatot az, hogy a magyar kormány már nyár elejére összeállítja a következő évi költségvetést. A jelenlegi körülmények között pedig, mint az orosz-ukrán háború alakulása, a Trump által kirobbantott kereskedelmi háború, finoman szólva is lehetetlen komolyan vehető dokumentumot összeállítani.
Főleg annak ismeretében, hogy a napokban közölte a Központi Statisztikai Hivatal, hogy a vártnál rémesebb teljesítményt nyújtott az első negyedévben a magyar gazdaság. Emiatt már több elemző is lefelé korrigálta az idei növekedési várakozását (nem kizárva egy technikai recesszió esélyét), sőt még az adat megjelenése előtt Nagy Mártonék is közölték, a várt 3,4 százalék helyett csak 2,5 százalék lehet az idei növekedés, az infláció pedig 3,2 százalék helyett 4,5 százalékos lehet. Vagyis két olyan értéket módosítottak, ami alapjaiban határozza meg a költségvetési folyamatokat.
A kormány tavaly rendkívüli módon – és egyébként helyesen – őszre halasztotta a költségvetés összeállítását és benyújtását, megvárva az amerikai elnökválasztás eredményét. Donald Trump győzelmével ugyanis békeköltségvetésre készült a kormány. Trump a helyén, a béke még sehol, a kormány viszont visszatért korábbi ütemtervéhez, és már húsvétra elkészítette a 2026-os költségvetést, amit május 4-ére véleményezett is a Költségvetési Tanács.
Az pedig az egésznek egy külön pikantériát ad, hogy most először Varga Mihály volt pénzügyminiszter, ma már az MNB elnökének vezetésével készült el a vélemény az utód, Nagy Márton által összerakott költségvetésről.
Összefoglalva alapvető ellenvetéseik nincsenek, így nem indokolt az egyet nem értésük jelzése, mégis összesen 27-szer szerepel a 28 oldalas dokumentumban a „kockázat” valamilyen formája.
A kormány jövőre az idei 2,5 százalékos várt növekedés után 4,1 százalékos bővüléssel számol, a Tanács véleménye szerint „a növekedési kilátásokat mindkét évben jelentős bizonytalanság övezi”. Az infláció 4,5 százalék után 3,6 százalék lehet jövőre. A költségvetési hiányt 3,7 százalékra tervezik, ami megegyezik az idei tervvel, viszont mivel 2025-re már a tervvel ellentétben 4 százalékos hiánnyal számol a kormány, így összejöhet az EU által is vizsgált csökkenő trend. Az idei évi költségvetésben egyébként még azzal számolt a kormány, hogy jövőre 2,9 százalékra mérséklődhet a hiány. Vagyis az alapfolyamatok nagyon eltérnek a költségvetési törvényben rögzített pályától.
Az idei évre a kormány 397,5 forintos átlagos euróárfolyammal számolt, ez jövőre 403,4 forintra emelkedik, vagyis nem számít arra, hogy érdemben erősödni tudna a hazai fizetőeszköz.
Ez már csak azért is probléma, mert a forint-euró árfolyamában egy 10 forintos mozgás nagyjából 0,6 százalékpontos hatással van a GDP-arányos államadósságra az állomány devizarészén keresztül. Ugyan az Államadósság Kezelő Központ rögzítette korábban, hogy a devizaadósság aránya nem lehet 30 százaléknál nagyobb, ahogy arra a KT is felhívja a figyelmet, „a központi államadósságon belül 30 százalék közelébe emelkedett a devizaarány, és a tervezet szerint ennek mértéke 29,7 százalékban alakul”. Értelemszerűen minél kisebb a devizaarány, annál kevésbé van hatással a GDP-arányos adósságra a forint-euró árfolyam alakulása.
A 2026-os költségvetést 39 546,3 milliárd forint bevétellel tervezték, ami az idei előirányzatnál 2,1 százalékkal több, a kiadások 43 764,9 milliárd forintot tehetnek ki, ami szintén 2,1 százalékkal haladja meg az idei előirányzatot.
Komoly kockázatként azonosította a Tanács, hogy rendkívüli kormányzati tartalékként csupán 50 milliárdot képzett a kormány, ami jócskán elmarad a korábbi évek szintjétől. Ezzel összefüggésben hétfőn délelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium már jelezte, hogy megemeli a tartalék szintjét 192 milliárd forintra.
Jövőre is hatalmas terhet jelentenek majd a kamatkiadások, amelyekre 3314,7 milliárd forintot irányzott elő a kormány, ami egyébként 13,6 százalékkal alacsonyabb az idei tervnél. A csökkenés hátterében az inflációkövető lakossági állampapírok után fizetendő kamatok csökkenése áll.
Az Egészségbiztosítási Alap a 2026-os költségvetési tervezetben 1710,9 milliárd forint támogatást kap, ami 9,4 százalékkal kevesebb a 2025-ös előirányzatnál. Ezen belül a KT külön megjegyzést is fűz a teljes alap mintegy 10 százalékát kitevő nagy értékű gyógyszerfinanszírozáshoz, amelynek előirányzata véleményük szerint az utóbbi három év, illetve a 2025-ös időarányos teljesülést figyelembe véve
valószínűleg nem elégséges.
A fantasztikusnak kikiáltott évnek nyoma sincs: a GDP éves alapon 0,4 százalékkal, az előző negyedévhez képest 0,2 százalékkal csökkent. Nagy Márton 0,5 százalékos növekedést várt. A 2022-es választások óta eltelt 11 negyedévből hétben visszaesett a gazdaság.
A borzasztó első negyedéves gazdasági teljesítmény után egyáltalán nem fényesek a kilátások.
Trump megnyerte az amerikai elnökválasztást, másnapra el is készült a költségvetés, sőt a Költségvetési Tanács már el is olvasta.
Hiába az átalakuló világrend, alig 1,5 hónap és összeállítják a 2026-os költségvetést Nagy Mártonék.
Szja-mentesség több lépcsőben az anyáknak: jól hangzik, de megnézzük, kinek lesz igazán jó, és mennyibe fog nekünk fájni.