
Legyőzhetetlen Orbán Viktor pártállami kampánygépezete


- Orbán Viktor egész Európában egyedülálló kommunikációs-hatalmi szerkezetet hozott létre.
- A rengeteg pénzből felépített apparátus minden helyzetben képes uralni a nyilvánosságot.
- Folyamatosan kutatják a társadalmi hangulatváltozásokat, felnagyítják a szorongásokat, majd védelmet kínálnak ellenük.
- A katonás rendben működő hálózat ma már napok alatt képes az egész országon végigfuttatni hatalmas horderejű kampányokat.
- A magyar állam százmilliárdokat költ arra, hogy újraválasztassa a Fideszt.
Orbán Viktor negyedik – egymás után harmadik – kormányzati ciklusát (2018–2022), és újraválasztásának esélyeit két nagy válság határozta meg: a koronavírus-járvány és az utolsó hetekben kitört ukrajnai krízis.
Visszatekintve kijelenthető, hogy a kormány egyáltalán nem volt ura az egészségügyi krízisnek – a koronavírus kirívóan sok halálos áldozatot szedett Magyarországon –, és az Európai Unióban egyedülállóan szoros orosz kapcsolatai miatt látszólag szorult helyzetbe került a háború idején is.
Mégis: Orbán kormánya mindkét helyzetben képes volt erősnek mutatni magát; állandó jelleggel dominálni, sőt meghatározni a közvélemény alakulását.
A 2022-es választást a párt hosszú ideje, szisztematikusan építgetett kampánygépezete nyerte meg a Fidesznek.
Orbán és pártja az elmúlt tizenöt évben olyan politikai-kommunikációs apparátust épített fel, ami egész Európában példátlan. Ez az apparátus ma már komplex rendszert alkot, amit kormányon belül önálló kommunikációs minisztérium fog össze; részét képezi elemző és közvélemény-kutató cégek hálózata, tanácsadók, közvélemény-kutatók, finanszírozást segítő alapítványok, influenszerek tucatjai, fizetett aktivisták sokezres hálózata, 10 ezernél is több plakáthely, citylightok; és egy állami hitelek segítségével kiépített, több mint 500 médiumot tömörítő, irányított médiabirodalom.
Az évek során egyre áramvonalasabbá váló rendszerben mindenki pontosan tudja a feladatát; ma már olyan kipróbált struktúra ez, amely
képes folyamatosan meghatározni és uralni a közbeszéd irányát az egész országban, lekövetni és formálni a többségi társadalom politikai percepcióit és lelkiállapotait, szükség esetén pedig akár napok alatt reagálni annak hangulati változásaira.
Megérteni a félelmet
A Fidesz hatalmi gépezetet hosszú ideje ugyanazok az emberek működtetik. A miniszterelnök mellett közvetlenül dolgozó stáb jelentős tapasztalatot halmozott fel országos kampányok menedzselésében: ismerik a média logikáját, szereplőit, fel tudják mérni egy-egy közéleti fordulat vagy nyilatkozat politikai következményeit.
Az első csavarok még közvetlenül a 2006-os országgyűlési választás előtt kerültek a helyükre: az volt az első kampány, amit kampányfőnökként Rogán Antal, a párt akkori belvárosi frakcióvezetője irányított, Habony Árpád nem hivatalos tanácsadóval az oldalán, aki eleinte Orbán személyes imázsáért felelt. Ebben az időszakban csatlakozott csapatukhoz Kaminski Fanny, Habony későbbi felesége, a miniszterelnök jelenlegi Facebook-felelőse, Havasi Bertalan, a Fidesz akkori sajtófőnöke, Orbán jelenlegi sajtósa, továbbá Gyürk András is, aki a Fidelitasban Rogán közeli barátja lett, és aki ma formálisan a párt kampányfőnöke. A 2006-os kudarc után a stáb magja együtt maradt; és azóta minden országos kampányt közösen csinált végig.
Orbán és Rogán a 2008-as szociális népszavazást megelőző kampányban kezdett együtt dolgozni Arthur J. Finkelstein és George Birnbaum tanácsadó-közvélemény-kutatókkal, akik több évtizedes nemzetközi tapasztalattal hátuk mögött professzionalizálták a Fidesz kampányát. Új munkamódszereket vezettek be: minden második héten felméréseket végeztettek, hogy feltérképezzék, milyen ügyekre, témákra és üzenetekre fogékonyak az egyes választói csoportok. 2006-os önkormányzati győzelme után elég forrás állt a Fidesz rendelkezésére ahhoz, hogy megrendelésekkel ellássa a frissen alakult Nézőpont Intézetet és a Századvég Gazdaságkutatót, 2010 után pedig a kormányzat milliárdos szerződésekkel finanszírozta ezeket a think-tankeket.
Az amerikaiak tartalmilag is megújították a Fidesz kommunikációját. A Nixon-kampányokon edződött Finkelstein, akinek a politikáról a megtévesztés művészeteként volt szokása beszélni,
a választók egzisztenciális szorongásait állította a politika középpontjába.
Csatlakozz a Körhöz, most akár fél áron, és olvass tovább!
Állj mellénk, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.