A jövő a Ferenc körúton van

Budapesten csodálatos a tömegközlekedés. Kicsit sok pénzt loptak ki belőle, így nehéz fenntartások nélkül rajongani a BKV-ért vagy a BKK-ért, de azt értékelni kell, hogy ebben a városban a nap szinte bármely órájában el lehet jutni bárhonnét bárhova. A karrierista tolvajokon kívül csak egyetlen komoly gond volt eddig a rendszerrel: a csúnya papírjegyek, és még csúnyább ellenőreik.

belep1

Évtizedek óta rejtély, hogy Budapesten, szemben a tisztességes világvárosok jelentős részével, miért nincsenek modern beléptetőkapuk és pittyegő csipes bérletek a metrókon-buszokon-villamosokon. Az egyik magyarázat persze erre is az, hogy ami nincs elektromosítva-digitalizálva, abból sokkal könnyebb a nyomokat eltüntetve lopni. 2013-ban viszont végre úgy döntött, aki erről dönt a fővárosban, hogy Budapest belép a jövőbe. A tervek szerint 2014-ben már a metróban és a HÉV-en beléptetőkapuk és csipkártyák lesznek, 2016-ra pedig Budapest teljes tömegközlekedési hálózata átáll erre a rendszerre.

A BKK első lépésben a rendszer egészen furcsa bevezetését választotta. Egyetlen metrómegállóban, a Corvin-negyedben felszerelték a beléptetőkapukat, amik nem működnek. Illetve át lehet rajtuk menni, csak ehhez nem kell semmiféle csipkártya, továbbra is papírjegyet kell lyukasztani vagy bérletet felmutatni, majd ha a kapunál álló ellenőrök rábólintanak, át lehet haladni a gombnyomásra szétnyíló üvegkapukon. Illetve ízlés szerint akár ki is lehet ezeket kerülni.

Ahogy a fenti videó szépen bemutatja, a magyar társadalom alapvetően érdeklődve fogadta a modern technikát. Az utazóközönség egy része gyanakvással vegyes félelemmel mert csak átlépni a jövőbe, a türelmetlenebbje pedig egyszerűen kikerülte az egész rendszert, de összességében egyértelmű volt a siker.

Személyesen is kipróbálni egy budapesti beléptetőkaput, még így, patyomkin-állapotban is felemelő élmény volt. Most még ugyan gombot kell megnyomni a plexiajtók széthúzásához, de jövőre már csak csipes kártyát kell érinteni az érzékelőhöz. Tiszta Nyugat-Európa, sőt, Nyugat-Amerika. Nekem talán kicsit sok is lesz átmenni egy ilyen kapun, leröppenni a mozgólépcsőn, amin mindenki előzékenyen jobbra áll, aztán belibbenni egy Alstom metrókocsiba.

A kilépésnél is gombot kell még nyomni. A terv szerint a mostani rendszer helyett majd 30 vagy 60 percen át lehet igénybe venni a budapesti tömegközlekedést, korlátlan átszállással. Kicsekkolásnál pedig a csipes kártya ellenőrzi, hogy mennyi ideig voltunk a rendszerben, és amennyiben nincs rajta elég egység, örökre az állomás foglyai maradunk. Sajnos nem sikerült kideríteni, hogy lehet majd 2014-től bliccelni a metróban, a 180 centi magas kapuk átugrása komoly feladatnak tűnik, és egy ilyen csiprendszert sem egyszerű meghekkelni, de valamilyen megoldás biztosan lesz.

Koronavírus Hírek, háttér
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.