Most legalábbis így értelmezzük a kormány azon szándékát, amely szerda este az M0-ás fizetőssé tételével robbant be a köztudatba.
Csepreghy Nándor, a fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár különös helyen, az M3-as bevezető szakaszának végén, a BVSC-uszoda előtt tartott sajtótájékoztatót a kormány új elkepzéléséről.
Az M0-ás bizonyos szakaszait valóban fizetőssé teszi a kormány.
Fizetősek lesznek továbbá az autópályák bevezető szakaszai, de nem úgy, ahogyan a Népszabadságban megjelent, aztán a neten keringő térképen látszik: az autópályák a Budapest határát jelző tábláig lesznek fizetősek.
Megszűnik tehát a lehetőség, hogy még autópályán érje el az ember pl. Érdet (M7), Biatorbágyot (M1), Gödöllőt (M3), Gyált (M5).
Bevezeti ugyanakkor a jelenlegi autópályamatricák mellett a megyei matrica opcióját is, amit évenként 5000 forintért lehetne kiváltani.
Így tehát, az az autós, aki eddig éves matricát vásárolt, de valójában csak 1-2-3 megyében mozgott az országban, január 1-től évente 5000-10000-15000 forintért autózhat a gyorsforgalmi hálózaton.
Csepreghy ezt úgy interpretálta, hogy a kormány a jelenlegi kb. 8000 forintos havi díjat 400 forintra szállította le egy olyan család számára, amely egy autót birtokol és egy megyén keresztül autópályán autózik.
Ez azonban csak a vidékiekre vonatkozik, a Budapest környékén utazóknak drágul a gyorsforgalmi úthálózat.
Az M0-áson az M1 és M7 közötti szakasz, a 4-es és az M5 közötti, illetve a 11-es és az M3 közötti szakasz lesz fizetős.
Azért nem az egész körgyűrű lesz fizetős, mert az M0-ás több szakasza uniós pénzből épült, és a magyar fél a pénzért cserébe vállalta, hogy a beruházással nem végez majd jövedelemtermelő tevékenységet, azaz nem vet ki útdíjat.
Ugyanígy az a budapesti autós, aki Budaörsre (M1-M7), Fótra, Dunakeszire (M3) vagy Pestszentlőrincre (M5) jár vásárolni, vagy az agglomerációban lakik Pest megyei matricával használhatja az M0-ást.
Azaz a budapestieknek és az agglomerációkban élőknek drágulhat az autózás.
Kérdés ugyanakkor, hogy mitől lesz több bevétele ettől az államnak, hiszen a költségvetést készítő Nemzetgazdasági Minisztérium éppen az autópályadíjakból befolyó bevételeket akarta megemelni.
"Húsz milliárd forint többletbevételt kalkulált egy általunk készített hatástanulmány" - közölte Csepreghy Nándor kérdésünkre utalva arra, hogy egy autós kevesebbet fog fizetni ugyan, de sokkal többen kezdik majd el használni az autópályákat, ettől lesz a többletbevétel.
A konkrét kalkulációkkal kapcsolatban végül Varga Mihály minisztériumához irányított bennünket.
A kormány új elképzelése azonban még így is számos kérdést felvet:
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.