Budapesten és környékén drágább, vidéken olcsóbb lesz autópályázni

Tbg
közlekedés
2014 december 11., 16:08

Most legalábbis így értelmezzük a kormány azon szándékát, amely szerda este az M0-ás fizetőssé tételével robbant be a köztudatba.

Csepreghy Nándor, a fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár különös helyen, az M3-as bevezető szakaszának végén, a BVSC-uszoda előtt tartott sajtótájékoztatót a kormány új elkepzéléséről.

Akik jobban járnának

Az M0-ás bizonyos szakaszait valóban fizetőssé teszi a kormány.

photo_camera Az M0-ás körgyűrű és a bevezető szakaszok. Pirossal az eddig ingyenes, de most fizetőssé váló szakaszok, zölddel azok, amelyek maradnának ingyenesek. (Grafika: 444.hu)

Fizetősek lesznek továbbá az autópályák bevezető szakaszai, de nem úgy, ahogyan a Népszabadságban megjelent, aztán a neten keringő térképen látszik: az autópályák a Budapest határát jelző tábláig lesznek fizetősek.

Megszűnik tehát a lehetőség, hogy még autópályán érje el az ember pl. Érdet (M7), Biatorbágyot (M1), Gödöllőt (M3), Gyált (M5).

Bevezeti ugyanakkor a jelenlegi autópályamatricák mellett a megyei matrica opcióját is, amit évenként 5000 forintért lehetne kiváltani.

Így tehát, az az autós, aki eddig éves matricát vásárolt, de valójában csak 1-2-3 megyében mozgott az országban, január 1-től évente 5000-10000-15000 forintért autózhat a gyorsforgalmi hálózaton.

Csepreghy ezt úgy interpretálta, hogy a kormány a jelenlegi kb. 8000 forintos havi díjat 400 forintra szállította le egy olyan család számára, amely egy autót birtokol és egy megyén keresztül autópályán autózik.

És akik rosszabbul

Ez azonban csak a vidékiekre vonatkozik, a Budapest környékén utazóknak drágul a gyorsforgalmi úthálózat.

Az M0-áson az M1 és M7 közötti szakasz, a 4-es és az M5 közötti, illetve a 11-es és az M3 közötti szakasz lesz fizetős.

Azért nem az egész körgyűrű lesz fizetős, mert az M0-ás több szakasza uniós pénzből épült, és a magyar fél a pénzért cserébe vállalta, hogy a beruházással nem végez majd jövedelemtermelő tevékenységet, azaz nem vet ki útdíjat.

Ugyanígy az a budapesti autós, aki Budaörsre (M1-M7), Fótra, Dunakeszire (M3) vagy Pestszentlőrincre (M5) jár vásárolni, vagy az agglomerációban lakik Pest megyei matricával használhatja az M0-ást.

photo_camera Csepreghz Nándor az M3-as bevezetőjénél a sajtót tájékoztatja. (Fotó: 444)

Azaz a budapestieknek és az agglomerációkban élőknek drágulhat az autózás.

Kérdés ugyanakkor, hogy mitől lesz több bevétele ettől az államnak, hiszen a költségvetést készítő Nemzetgazdasági Minisztérium éppen az autópályadíjakból befolyó bevételeket akarta megemelni.

"Húsz milliárd forint többletbevételt kalkulált egy általunk készített hatástanulmány" - közölte Csepreghy Nándor kérdésünkre utalva arra, hogy egy autós kevesebbet fog fizetni ugyan, de sokkal többen kezdik majd el használni az autópályákat, ettől lesz a többletbevétel.

A konkrét kalkulációkkal kapcsolatban végül Varga Mihály minisztériumához irányított bennünket.

Egyéb akadályok a bevezetés előtt

A kormány új elképzelése azonban még így is számos kérdést felvet:

  • Egyáltalán nem biztos, hogy valóban annyian kezdenek el autópályát használni, hogy a kieső bevételeket az új belépők kompenzálják, sőt meg is növelik majd. 
  • A budapesti agglomerációs úthálózat terhelése jócskán megnőhet: ha az autósok mégsem veszik meg a Pest megyei matricát, helyette pedig az alacsonyabb rangú utakat használják (Dél-Buda, Pestszentlőrinc, Újpest, Rákospalota útjait), akkor tovább nő a csúcsidei zsúfoltság.
  • Ami lelassíthatja a tömegközlekedési járműveket is, főként a buszok állhatnak sokkal többet a dugókban, mint eddig.
  • Ráadásul, miközben a kormány kommunikált célja, hogy az utazókat az elővárosi vasútvonalakra tereljék, különösen érdekes fejlemény, hogy miért ritkítják a vasúti járatokat, mint arról a Magyar Nemzet beszámolt.
  • És látván, hogy a kormánypárti polgármesterek (Bús, Wintermantel) is hevesen tiltakoznak a javaslat ellen, még az sem biztos, hogy a kormány egyáltalán be meri vezetni új ötletét az M0-áson.
  • És még az EU is beszólhat: lehet, hogy a körgyűrű uniós finanszírozási szakaszai mentesülnek a díjszabás alól, ám ettől még az EU gondolhatja úgy, hogy ha az általa finanszírozott körgyűrű egyes szakaszai nem is fizetősek (hiszen egy út nem egy útszakaszból áll), a körgyűrű maga fizetős lett. Ebben az esetben több tíz milliárd forint kötelezettségszegési eljárás is indulhat Magyarország ellen.

 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.