A Főváros rámondta az áment a Világ Viccére, azaz a metrófelújításra

Tbg
Budapest
2015 május 27., 13:12

A Fővárosi Közgyűlés ma végleg eldöntötte, hogy 60 milliárd forintos, euróban felvett hitelből újítja fel a 3-as metró harmincéves orosz szerelvényeit, összesen 222 darab kocsit, illetve opcióként szerepel még további 42 kocsi felújítása.

A Tarlós vezette budapesti vezetés már tavaly döntött arról, hogy új metrókocsik helyett, a régiek teljes felújítását tervezi, azzal indokolván a döntést, hogy ez így olcsóbb lesz.

Valóban, ha 60 milliárd forintból felújítják a szerelvényeket, az valóban olcsóbb lesz, mint a legutóbbi metróvásárlására Budapestnek: az Alstomtól a 4-es és a 2-es vonalra vásárolt 170 db új kocsi 65 milliárd forint volt (egyéb, kiegészítő szolgáltatásokkal és a garanciával együtt.), ehhez képest a 222 (267) kocsi 60-ért valóban olcsóbb.

Csakhogy, míg az Alstom vadiúj szerelvényeket szállított, addig a metrófelújítás során ugyanazt a kocsit kapjuk vissza, csak éppen kalapálnak rajta valamennyit.

photo_camera Egy vaidúj Suzuki és egy régi Lada. Előbbi 4,5 millió forintért, utóbbi felújítva (légkondival!) 3 millióért az öné lehet. Melyiket választaná?

Budapest most a felújítás pénzügyi hátterének rendezéséről döntött, eszerint: a 60 milliárdos euró alapú hitelt az állam biztosítja a Főváros számára, az árfolyamockázatot Budapestnek kell állnia. Illetve van egy másik kockázat is: valóban elég lesz-e 60 milliárd forint a felújításra, ez ugyanis csak becslés.

A felújításra kiírt tenderen - amelynek kritériumai között hasonló szerelvények felújításában szerzett tapasztalatok miatt eléggé lejt a pálya az oroszoknak - még négy cég van versenyben: a spanyol CAF, a cseh Skoda (van ilyen tapasztalata), az észt Skinest Rail és az eredeti gyártó Metrowagonmash.

Arról, hogy a metrószerelvényeket felújítják, akkoriban született döntés, hogy az Orbán-kormány még szorosabbra fűzte kapcsolatait az orosz állammal többek között a paksi atomerőmű-bővítés szerződésével.

Magyar járműgyártó és javító (ilyen ugyanis van itthon is) esetleg részmunkát kaphatnak a felújításból, a Dunakeszi Járműgyártó a Metrowagonmash-sal kooperál.

A spanyol CAF - amelyik elég szép villamostendert nyert Budapesten - ráadásul márciusban váratlanul betámadta az oroszokon kívül az összes versenyzőt, de valószínűleg lesznek még izgalmak ezen a furcas tenderen: a Skoda például nagyon nyomott árakkal készül.

A Közgyűlésben a szavazás előtt volt is vita ezekről a kérdésekről a képviselők között, de szinte egyhangú döntés születet: "Az előterjesztést 27 igen és 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Nemmel szavazott Gy. Németh Erzsébet (DK), míg Csárdi Antal (LMP) tartózkodott."

Csárdi egyébként aggodalmaskodott a felújítás ára miatt, mint az MTI szerint elmondta "egy korábbi bizottsági ülésen számára az derült ki, hogy a 3-as metró felújításának 60 milliárdos költségével szemben az új szerelvények beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, így pedig érthetetlennek tartja, hogy a városvezetés miért ragaszkodik az előbbihez."

Tarlós István főpolgármester reagálásában hülyeségnek nevezte a 2 milliárd forintos különbséget, Takács Péter, a BKV vezérhelyettese, pedig hozzátette, "a bizottsági ülésen téves adat hangozhatott el, hiszen az új szerelvények beszerzése legalább 90-92 milliárd forintos költséget jelentene."

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.