Hiába hívja vissza a Volkswagen a meghekkelt dízalautókat, ha az amerikaiak nem viszik vissza őket

Az USA-ban 482 ezer Passat, Golf és Jetta jár olyan dízelmotorral, aminek a szoftverét megbütykölték, hogy átverjék vele a károsanyag-kibocsátást ellenőrző szövetségi hatóságot, az EPA-t. Az autókat a Volkswagen visszahívja ugyan, csakhogy van egy apró probléma:

egyáltalán nem biztos, hogy a tulajdonosok vissza is viszik őket. 

A szoftver átállítása ugyanis biztosan teljesítményromlással jár, ez pedig azt jelentheti, hogy sok tulajdonos valószínűleg úgy dönt: inkább eregeti a megengedettnél negyvenszer szennyezőbb füstöt a levegőbe, minthogy a vadonatúj Volkswagenjét legyorsulja a pirosnál egy húszéves Corolla. 

A helyzetet súlyosbítja, hogy a hatóságoknak sok amerikai államban nincs törvényes lehetőségük arra, hogy kierőltessék az autók visszavitelét, illetve ellenőrizzék, hogy megtörtént-e a módosítás. A legtöbb dízelmotoros Volkswagent Kaliforniában, Texasban és Floridában adták el, de ezek közül csak a szmogra különösen kényes Kaliforniában létezik kötelező emissziómérés, Texasban és Floridában nem, így ott lényegében a tulajdonosokra van bízva, hogy hallgatnak-e a lelkiismeretükre - írja a Reuters.

Az amerikai főnök másfél éve tudja, hogy gáz van

A Volkswagen amerikai részlegének vezetőjét, Michael Horn ma nyújta be írásos beszámolóját egy kongresszusi bizottságnak és egy albizottságnak. A Financial Times értesülései szerint Horn, akit egyébként a Volkswagen vezetése a botrány alatt megerősített pozíciójában, azt írja a beszámolóban: másfél éve tud arról, hogy valami nincs rendben az autók károsanyag-kibocsátása körül. Horn vallomásában "mélyen nyugtalanítónak" nevezi a kibocsátási szinteket, és azt írja: 

"2014 tavaszán szóltak nekem, hogy lehetséges: a motorok nem felelnek meg a normáknak, és hogy ez javítható".

Itthon 3 millió készült

A győri Audi Hungária a Népszabadsággal közölte: Magyarországon összesen hárommillió darab készült az egyik a botrányban érintett motorból, az EA189-es típusú dízelből. 

"Mivel a szóban forgó motor már nem tartozik a győri gyár fő termékei közé, rövid távon az ügy nem befolyásolja a hazai termelést" - közölte a gyár. "Azonban, ha az ügy miatt a VW konszern eladása, piaci részesedése jelentősen csökken, érintheti a magyar termelést" - írja a Népszabadság.

(Reuters, FT, nol.hu)