Rob Yeung pszichológus azt írta az új könyvében, hogy sajnos sokkal többször lehet valakit meggyőzni az igazunkról, ha egyszerűen az érzelmeire hatunk, mintha az összes tényt előadva, logikusan felvázolnánk a helyzetet.
Például hiába tudják a legtöbben, hogy a dohányzás káros, vagy hogy le kell fogyni, az egyszerű adatok alapján felvázolt érvek nem elég motiválóak, az érzelmeikre kell hatni. A kutatók azt találták, hogy ha valakinek problémái vannak az érzelmek feldolgozásával, az döntéshozatalkor is bizonytalan lesz.
Különböző helyzetekben különböző érzelmekre kell hatni, attól függően, hogy például az-e a cél, hogy felbosszantsa az alanyt egy társadalmi igazságtalanság, vagy humorral akarjuk őt bevonni, esetleg el akarjuk őket kápráztatni.
A leghatékonyabb ilyen eszköz pedig – ahogy azt a magyar miniszterelnök amerikai tanácsadója is felismerte – a félelem. De az is csak akkor működik, ha ajánlanak ellene egy egyszerű megoldást. (Például: nem lesz tüdőrákod, ha leteszed a cigit.)
Szintén jövedelmező lehet, ha mások büszkeségére, vagy még inkább a szégyenérzetükre hatunk. Egy 2007-es kutatásban egyes választópolgároknak azt mondták, hogy aki elmegy szavazni, az büszke lehet, mert megjelenítik a nevét a helyi újságban, másoknak azt mondták, hogy aki nem megy el, annak kerül ki a neve a szégyenfalra. Az utóbbi volt az eredményesebb.
Ebben a felfedezésben valójában semmi új nincs, viszont további adalék ahhoz, milyen félelmetesen manipulatív világ felé tartunk, amiben a kormányok és cégek folyamatosan bökdösik az embereket. (Quartz)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.