Bécsben is felújítanak egy metrószakaszt, és teljesen máshogy állnak hozzá, mint Budapesten

Hétfőn írtunk arról, hogy a M3-as metró felújításának eltervezésekor annyira csak az autókban közlekedőkre koncentrált a városvezetés, hogy gyakorlatilag borítékolhatóak a dugók és sok tízezer ember mindennapi közlekedése változhat majd pokolivá.

A jelenleg elérhető tervek szerint a legzsúfoltabb metró kiesését 150 darab busszal fogják pótolni, a belvárosi területeken viszont nem szabadítanak fel további sávokat a buszok javára, így gigadugókra lehet majd számítani.

Emiatt a tervezői szűklátókörűség miatt is érdekes, hogy hogyan próbálták tompítani a metrófelújításból fakadó problémákat egy országgal nyugatra, Bécsben. Egy olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy Bécsben idén végzik az egyik metróvonal felújítását és egy egészen másfajta megközelítést alkalmaz a város.

Az U4-es metróvonal felújítása miatt ugyanis fővárosi kampányban arra ösztönzik a helyieket, hogy aki csak teheti, üljön biciklire.

Ehhez egyrészt részletes térképes leírásokat biztosítanak a közlekedőknek, a metróállomásoknál 450, ideiglenes, kamerával őrzött bicikliparkolót helyeznek ki és még ingyenes kerékpárállapot-felmérést is biztosítanak.

Fontos különbség, hogy a bécsi munka kisebb léptékű és jóval kevesebb ember közlekedését is érinti, és mi sem gondoljuk, hogy az M3-as metró teljes szakaszán vagy teljes közönségének lehetséges alternatíva lehetne a biciklire váltás. De itt a lényeg a hozzáállásbeli különbségen van: azon, hogy a budapesti pótlást tervező kivitelező számára fel sem merül, hogy a belvárosi szakaszokra ajánlhatná a biciklit alternatívaként.

Ami azért is érdekes, teszi hozzá teljes joggal olvasónk, mert az M3-as belvárosi szakaszán minden állomásnál van Bubi-gyűjtőállomás, azaz akár a BKK féle kölcsönbicikli-rendszer népszerűsítésére is fel lehetne használni ezt a kaotikusnak ígérkező időszakot. (Címlapkép: AFP PHOTO / ALEXANDER KLEIN)