A budapesti közlekedésszervező közcég, a BKK július elején bontotta fel buszos szolgáltatásra kötött szerződését a T&J Buszprojekt Kft-vel. Ugyanezt a Volánbusz még vizsgálja.
A T&J évente 2,4 milliárd forintos bevételt biztosító üzletet kötött a BKK-val 25 buszról. A hibrid csuklós Volvókat ráadásul különösen drágán vette igénybe Budapest. (Kilométerdíjuk 934 forint volt, konkurenseik 750 és 850 forint között mozogtak.)
A BKK végül azért bontott velük szerződést, mert a cég tulajdonosi háttere az utóbbi években megváltozott, egyre homályosabbá vált.
„Az így kialakult tulajdonosi szerkezet tekintetében alapos gyanú merült fel, hogy az nem felel meg a Kbt-ben az offshore cégekkel kapcsolatos kizáró okoknak” - magyarázta annak idején a BKK a közbeszerzési törvényre hivatkozva.
A T&J-nek ugyanakkor országszerte sokkal zsírosabb bizniszei is vannak, ezeket mind a Volánbusz Zrt-vel kötötte:
A BKK-alvállakozók kilométerdíjai | |||
Szerződés kódja | Szolgáltató | Km díj(Ft/km) | Járműtípus |
A7 | VT-ARRIVA Kft. | 754 | Mercedes Citaro C2 G (csuklós) |
A8 | VT-ARRIVA Kft. | 631 | Mercedes Citaro C2 (szóló) |
B2 | T&J Busz Projekt Kft. | 934 | Volvo 7900 Hybrid (csuklós) |
B3 | VT-ARRIVA Kft. | 723 | MAN Lion’s City (szóló) |
B4 | VT-ARRIVA Kft. | 857 | Mercedes Conecto G (csuklós) |
B5 | VT-ARRIVA Kft. | 577 | Volvo Alfa Localo (szóló); Mercedes Citaro C1 (szóló) |
B8 szóló | Volánbusz Zrt. | 725 | MAN Lion’s City (szóló) |
B8 csuklós | Volánbusz Zrt. | 855 | Volvo 7900A (csuklós); |
Csuklós átlag | 850 |
A 444 rákéderdezett a Volánbusz Zrt-nél, hogy – hasonlóan a BKK eljárásához – lép-e a cég a közbeszerzési törvény megsértése miatt a vállalkozóval szemben, ám úgy tűnik még a válaszadásra is szűkös volt egy hónap:
„Felvetésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. vizsgálata jelenleg is tart, annak lezárultáig nem tudunk érdemi információval szolgálni.”
- válaszolták Bucsky kolléga kérdésére.
A T&J és több más Volánbusz-alvállalkozó cég mögött a szakma egy rejtőzködő buszmilliárdost sejt, bizonyos Rehus Ernőt. A Figyelő még 2010-ben készített a cégeiről és kapcsolatrendszeréről átfogó cikket, ebből is kitűnik, hogy nincsen Rehus nevén a neki tulajdonított cégekből szinte semmi.
Rehus egyik legfontosabb bizalmasát Tóth Ignácnak hívják, aki véletlenül a T&J ügyvezetője is ő 2012 óta.
A T&J tulajdonosa elég sűrűn változott az elmúlt években: 2012-től a Tempo-Busz Kft., majd a Príma-Bus Kft., 2016 januárjától pedig a Veritas Bus Kft. volt a tulajdonosa a T&J-nek. Az alapvető gond a tulajdonosi háttérrel a Príma-Bus esetében derült ki, ezután indított vizsgálatot a BKK, és lépett.
Ez a vizsgálat a Volánbusz Zrt-nél még tart.
A címlapkép forrása a T&J képgalériája.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.