A Fideszt démonizálók közül meglepően sokan képzelik úgy, hogy a kormánypárt valami nindzsahadsereghez hasonló, tökéletesen kiképzett, arctalan, fegyelmezett katonákból álló sereg, egyfajta félelmetesen hatékony politikai- és propagandagépezet. Ugyanezt képzeli ráadásul, nem kis büszkeséggel, egy rakás Fidesz-rajongó is. Egy jó propagandaminiszter viszont tudja, hogy ez az imidzs egy határig kedvező ugyan a pártnak, de ha túlzottan kizárólagossá válik, a választók már nem tudnak azonosulni vele és a túlhajtott profizásnak meg klónhadseregezésnek elhidegülés lesz a vége.
A mindig 2-3 lépéssel előre gondolkodó Rogán nyilván ezért művelt olyant, amit egy elsőéves, a Fidesz-művek alagsorában robotoló fizetés nélküli karaktergyilkoló-gyakornok sem merne megengedni magának. Eleve milyen húzás lagziba menni a Párt, a Nemzet, Európa és a Földgolyó elmúlt egy és következő két évét meghatározó, tízmilliárdokból lebonyolított népszavazás idején? Ráadásul a Fidesz és a kormány egyik főkommunikátorának? Olyankor ráadásul, amikor már nincs kampánycsend, vagyis hajnaltól estig jogszerűen nyomhatná a propagandát?
És minden elképzelhető jármű közül éppen helikopteren, ami a magyar politikai ikonográfia egyik legerősebb jelképe, egyfajta röpképes lélegeztetőgép, a pökhendi urizálás szimbóluma legkésőbb Kóka Helikopter János óta?
Nem kell Rogán-szintű kommunkátornak lenni ahhoz, hogy az ember felfogja, ez olyan hibahalmozás, ami ezen a szinten már nem is létezhet. Márpedig Rogán egyrészt ügyes kommunikátor, másrészt az ilyen helikopter típusú problémákra különösen érzékeny.
Amikor sok évvel ezelőtt valami cikkben csak megemlítettem - az igazságnak megfelelően - hogy már a kutyáját sem ő maga, hanem bérsétáltató sétáltatja, Rogán azonnal megkeresett, először enyhe ijesztgetéssel-rosszallással próbálkozva, majd - feláldozva egy egész estéjét - elhívott egy háttérbeszélgetésre a cikk másik szerzőjével együtt, ahol órákon át trécselt velünk marha kedvesen.
Mindezt a nagy felhajtást érezhetően annak köszönhettük, hogy Rogán a maga szempontjából sokkal veszélyesebbnek érezte, ha a bérsétáltatót írják meg róla, mint valami x milliárd forintos történetet. Mert a kutyasétáltatót mindenki érti, az irigy prolik meg terjeszteni is fogják. Nem véletlenül ő Bulvár Antal, aki lényegében a bulvárlapok címlapjain hódította meg Cecília Asszonyt, az első randitól a legutóbbi hitvesi csókig.
Hogy követhet akkor el ekkora hibát egy ennyire médiaérzékeny fickó?
Hát nyilván úgy, hogy direkt csinálja. Hogy miért? Azért, hogy a nagyközönség ne ijesztően hatékony gépnek vagy gyanús alaknak, hanem bohém fickónak lássa. Ki félne egy olyan politikai Kanye Rogán-Cecília Kardashian-házapártól, akik annyira nem bírnak a bulizhatnékukkal, hogy a nemzet ledrámaibb pillanataiban helikopterrel mennek Kis Grófóra csapatni? Ki tartaná őket ördögien félelmetes figurának?
Duplacsavar Antal nyilván rájött, hogy ez a népszavazási hajó már elment, így ezzel az álbénázással szerezhet egy rakás jó pontot a nagyközönségnél. Hogy a helikopter szó önmagában alkalmas féktelen gyűlölet kiváltására bármely választópolgárból? Ez igaz, de ha bulihelikopterről van szó, mindenki megbocsátóbb lesz egyből. Eleve ki ne szeretné Kis Grófót és ki ne törné össze kezért-lábát-helikopterét, kinek mije van, hogy vele csapathassa? És amúgy is, a Fidesz sikerében nagy szerepe van annak a folyamatos sugalmazásuknak, hogy "ha közénk állsz, nálatok is alap lesz a Gucci vécépapír", így egy jól elhelyezett helikoptertúra még segíthet is.
Ezért gyanakszom arra, hogy Rogán direkt ment lagziba a Legfontosabb Projekt közben. Hiszen ha egyszerűen csak nem bírt magával, akkor nem más, mint egy túl gyorsan meggazdagodott, mohó tőkefelhalmozó. Márpedig ilyen ember hogyan vezethetne propagandaminisztériumot egy híresen ügyes médiakormányban?
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.