Lázár szerint nem a kormány, hanem a tanárok a felelősek a rossz PISA-eredmények miatt

A legutóbbi kormányülés ingerküszöbét is átlépte hír, hogy a legfrisebb PISA-felmérés szerint minden eddiginél nagyobbat zuhant a magyar oktatás. Lázár János a csütörtöki Kormányinfón számolt be arról, hogy arra kérték Balog Zoltánt, hogy tárgyaljon pedagógusok érdekképviselőivel, hogy átbeszéljék az oktatás tartalmi kérdéseit.

A miniszter arról beszél, hogy a katasztrófális eredmények ellenére a kormány az uniós átlagnál többet költenek oktatásra. Szerinte inkább az oktatás tartalmán és módszertanán kell változtatni. Lázár szerint nem kell mindig a kormányt szidni, mert szerinte „a kormány amiért felelősség terhelte, elvitte a balhét”.

Később Lázár visszautasította azokat a követeléseket is, miszerint a botrányos eredmény után Balog Zoltánnak le kellene mondania. Szerinte már csak azért sem lehet számon kérni a borzalmas PISA-eredményeket az oktatásért felelős miniszteren, mert nem ő tartotta a diákoknak a matematikaórát és a rossz teszteket sem ő írta.

Úgy látja, az nem politikai kérdés, hogy matematikából mit kell megtanulni. Most azért kezdeményeznek tárgyalásokat, mert az erről szóló értelmes párbeszédhez szeretnének hozzájárulni. Azt mondta, bár nem a pedagógusokon szeretnék számon kérni az eredményt, de mégsem szeretnének szó nélkül elmenni az eredmény mellett, mert ez döntő mértékben róluk szól.

Elmondta azt is, hogy 2004 óta romlanak az eredmények, de szerinte mivel nem a miniszter és az államtitkár áll a katedrán, nem az ő hibájuk. Ugyanakkor az már Lázárt is nyugtalanítja, hogy a közép-európai átlaghoz képest is lemaradóban vagyunk, miközben a lengyelek sikerrel hajtották végre a saját oktatási reformjukat. A miniszter szerint a kormány megadta a megfelelő keretrendszert, de ezt már nem nekik kellene megtöltenie tartalommal, hanem a tanároknak.

Ezzel szemben a tanárok és az oktatási szakemberek éppen arra panaszkodnak, hogy nincs önállóságuk, a nemzeti alaptanterv és a kerettantervek túl részletesek, és nem engedik, hogy a gyerekek képességeinek a fejlesztésével foglalkozzanak.

Helyette csak végig kell menni a tananyagon. Úgy érzik, az egyentankönyvek bevezetése is rontotta a diákok eredményét, mivel ezek jelentős része rossz tankönyv, amelyekkel komoly pedagógiai problémák vannak.

;