Lassan semmilyen eredetileg belengetett információ nem lesz igaz a Liget Projekt keretében épített Közlekedési Múzeumról: 2015-ben még 7 milliárd forintos költséggel ígértek újjáépítést.
Aztán kiderült, hogy semmilyen felújításról nincs szó, az utolsó tégláig elbontják, és egy teljesen újat építenek.
Az is megszokható a magyar állami beruházásoknál, hogy a költségek megszaladnak, így lett 25 milliárd helyett 100 milliárd a vizes vb. A múzeum esetében még egy kapavágás nem történt, de már 15,6 milliárdos költségről szólnak a hírek. Igaz, eközben megjelent Vitézy Dávid korábbi BKK-vezető a múzeum igazgatójaként.
A korábban a korrekt utastájékoztatás mellett kardoskodó vezető idejében sem tudtunk meg azonban a projektről sok mindent, csupán egy fél perces pr-videó és egy semmitmondó prezentáció jelent meg.
A médiában sokat szereplő Vitézy Dávid sem oszt meg érdemi információkat a projektről, mindössze egy a múzeumba szánt faros Ikarusról és az új logóról posztolt az elmúlt hónapokban saját Facebook-oldalán. A múzeum Twitter-csatornáján ironikus módon az utolsó, 2016. júliusi bejegyzés a beszántott Népszabadság cikkére mutat.
Arról már korábban itt írtunk, hogy a föld alá tervezett múzeum teljes koncepciója miért elhibázott, és hogy Európa boldogabbik felén általában rozsdaövezetbe építenek közlekedési múzeumokat, logikusan.
Megkerestük a Városliget Zrt.-t, hogy tájékoztassanak minket, hogyan áll a projekt előkészítése, és küldjék meg az elkészült terveket, mégis időszerű lenne látni, mit is fognak építeni az adóforintjainkból, és mennyiért, de csak ezt a választ kaptunk:
„a Közlekedési Múzeum új épületének tervezése előrehaladott státuszban van, jelenleg a kiviteli tervezés zajlik, illetve ezzel párhuzamosan a bontási munkálatok utolsó szakaszába léptünk a területen. Az intézmény végleges tervének bemutatását előre láthatóan 2017 első negyedévében fogjuk tudni megtenni. Addig is türelmét kérjük, köszönjük érdeklődését.”
Az alábbiakból több kellemetlen következtetést lehet levonni:
A bezárásnak egyébként költségei is vannak, 370 millió forintot adott a kormány a Szépművészeti Múzeumnak és a Közlekedési Múzeumnak a jegyárbevételek kiesések miatt egy 2015-i határozata alapján.
Azért is érdekes, hogy miért nem tudhatunk semmit a projektről, mert 2015. november 21-én gyorsított eljárásban nyerte el a megbízást a Mérték Építészeti Stúdió Kft. a tervek elkészítésére.
A szerződés interneten is közzétett adataiból semmi nem derült ki arra vonatkozóan, hogy mikorra kell a terveknek elkészülniük. Ezért elkértük a mellékleteket is, de azok is olyan trükkösen vannak megfogalmazva, hogy a számlázási ütemtervben sincs dátum, illetve a tervezési feladatokban a Mérföldkövek pont alatt a KOM_tervezési ütemezés_R03_20150708 fáljra hivatkoznak, amit sajnos nem kaptunk meg.
A Közbeszerzési Értesítőből viszont kiderült, hogy október 10-én az eredetileg 549 milliós szerződést 750 milliósra növelték.
A bontási munkák szerződését pedig 150 millióról 200-ra emelték meg december 12-én.
Csak ez a két munka 258 millióval, 37 százalékkal drágította meg a projektet néhány hónap alatt.
De nézzük, akkor mit tudunk! Összesen 900 milliónyi szerződést találtunk meg eddig, ami még csak tervezést, elszállítást és bontást tartalmaz: