Még mindig nem tudni, milyen lesz az új Közlekedési Múzeum, de úgy drágul a beruházás, mintha nem lenne holnap

2016 december 13., kedd 14:23
143

Lassan semmilyen eredetileg belengetett információ nem lesz igaz a Liget Projekt keretében épített Közlekedési Múzeumról: 2015-ben még 7 milliárd forintos költséggel ígértek újjáépítést.

Aztán kiderült, hogy semmilyen felújításról nincs szó, az utolsó tégláig elbontják, és egy teljesen újat építenek.

Az is megszokható a magyar állami beruházásoknál, hogy a költségek megszaladnak, így lett 25 milliárd helyett 100 milliárd a vizes vb. A múzeum esetében még egy kapavágás nem történt, de már 15,6 milliárdos költségről szólnak a hírek. Igaz, eközben megjelent Vitézy Dávid korábbi BKK-vezető a múzeum igazgatójaként.

A korábban a korrekt utastájékoztatás mellett kardoskodó vezető idejében sem tudtunk meg azonban a projektről sok mindent, csupán egy fél perces pr-videó és egy semmitmondó prezentáció jelent meg.

A médiában sokat szereplő Vitézy Dávid sem oszt meg érdemi információkat a projektről, mindössze egy a múzeumba szánt faros Ikarusról és az új logóról posztolt az elmúlt hónapokban saját Facebook-oldalán. A múzeum Twitter-csatornáján ironikus módon az utolsó, 2016. júliusi bejegyzés a beszántott Népszabadság cikkére mutat.

Arról már korábban itt írtunk, hogy a föld alá tervezett múzeum teljes koncepciója miért elhibázott, és hogy Európa boldogabbik felén általában rozsdaövezetbe építenek közlekedési múzeumokat, logikusan.

Gyorsított az eljárás, türelmét kérjük

Megkerestük a Városliget Zrt.-t, hogy tájékoztassanak minket, hogyan áll a projekt előkészítése, és küldjék meg az elkészült terveket, mégis időszerű lenne látni, mit is fognak építeni az adóforintjainkból, és mennyiért, de csak ezt a választ kaptunk:

„a Közlekedési Múzeum új épületének tervezése előrehaladott státuszban van, jelenleg a kiviteli tervezés zajlik, illetve ezzel párhuzamosan a bontási munkálatok utolsó szakaszába léptünk a területen. Az intézmény végleges tervének bemutatását előre láthatóan 2017 első negyedévében fogjuk tudni megtenni. Addig is türelmét kérjük, köszönjük érdeklődését.”

Az alábbiakból több kellemetlen következtetést lehet levonni:

  1. Totális kamunak számítanak az eddigi látványtervek, ugyanis még semmilyen tervek nem voltak olyan állapotban, amiről hiteles látványtervet lehetett volna készíteni.
  2. Úgy kezdtek neki a bontásnak, hogy még nem tudják, mit akarnak építeni.
  3. Mivel még nincsenek végleges tervek, a költség is változhat, és a magyar állapotokat ismerve kicsi az esélye, hogy csökkenni fognak.
  4. Teljesen feleslegesen zárták be és bontották le a múzeumot, mivel még nem tudják, mit és mikor kezdenek építeni.

A bezárásnak egyébként költségei is vannak, 370 millió forintot adott a kormány a Szépművészeti Múzeumnak és a Közlekedési Múzeumnak a jegyárbevételek kiesések miatt egy 2015-i határozata alapján.

Azért is érdekes, hogy miért nem tudhatunk semmit a projektről, mert 2015. november 21-én gyorsított eljárásban nyerte el a megbízást a Mérték Építészeti Stúdió Kft. a tervek elkészítésére.

A szerződés interneten is közzétett adataiból semmi nem derült ki arra vonatkozóan, hogy mikorra kell a terveknek elkészülniük. Ezért elkértük a mellékleteket is, de azok is olyan trükkösen vannak megfogalmazva, hogy a számlázási ütemtervben sincs dátum, illetve a tervezési feladatokban a Mérföldkövek pont alatt a KOM_tervezési ütemezés_R03_20150708 fáljra hivatkoznak, amit sajnos nem kaptunk meg.

A Közbeszerzési Értesítőből viszont kiderült, hogy október 10-én az eredetileg 549 milliós szerződést 750 milliósra növelték.

A bontási munkák szerződését pedig 150 millióról 200-ra emelték meg december 12-én.

Csak ez a két munka 258 millióval, 37 százalékkal drágította meg a projektet néhány hónap alatt.

De nézzük, akkor mit tudunk! Összesen 900 milliónyi szerződést találtunk meg eddig, ami még csak tervezést, elszállítást és bontást tartalmaz: