Nagyüzemben vezette félre a hatóságokat az Uber

közlekedés
2017 március 04., 09:53
comments 138

Az Uber máig használ egy programot, ami segíti a sofőreiket, hogy ne bukjanak le azokban a városokban, ahol be vannak tiltva – írja a New York Times négy névtelenül nyilatkozó, dokumentumokkal felvértezett Uber-alkalmazottra hivatkova. Az cég ezzel világméretű trükkel játszotta ki és verte át az önkormányzati vagy állami hatóságok ellenőreit.

Az Ubernek van egy belső, VTOS (Violation of Terms of Service, azaz „általános szerződéses feltételek megsértése”) nevű programja, aminek az a célja, hogy a nem jól viselkedő utasokat ki tudják szűrni a felhasználók közül. Csakhogy ebben a programban van egy Greyball nevű eszköz, ami arra szolgál, hogy – az appból és „más technikák” segítségével – beazonosítsa, kik az ellenőrök.

Akit megjelelöl ellenőrként, az gyakorlatilag egy álappot kap: nem a valódi autókat látja, ha pedig mégis kap egy fuvart, akkor az álsofőr „lemondja”.

Ezen a videón, ami az oregoni Portland ellenőreinek Uberrel szembeni fellépéséről szól, akcióban is látni a Greyball-hadműveletet: 

link Forrás

Itt az ellenőr hiába látja úgy, hogy vannak szabad autók, valójában nem tud hívni egyet sem.

Egészen érdekes, hogy pontosan hogyan, milyen adatok begyűjtése alapján állapították meg az Ubernél, hogy valaki ellenőr.

Az Uber adott országban vagy városban felelős ügyvezetője volt ezért a felelős, az irányítása alatt olyan dolgokat vizsgáltak, hogy például kik azok a felhasználók, akik egy adott kormányzati hivatal környékén gyakran előkapják a telefont, hogy az Ubert nézzék vele – magyarul szokatlan felhasználói viselkedést kerestek. Sőt, még a felhasználók hitelkártya-adaiból is le tudtak vonni következtetéseket. Összesen tucatnyi adattípus segítségével szűkítették le, hogy ki az, aki ellenőrzés céljából hívja a kocsikat. Amikor találtak valakit, az Uber munkavállalói még a Facebook-, Twitter vagy Instagram-profiljukat is ellenőrizték.

Olyan sztoriról is ír a NYT, hogy az Uber emberei megnézték, mik a legolcsóbb mobiltelefonok, az akcióról készülő rendőrök és ellenőrök ugyanis jellemzően ilyeneket vásároltak.

Az Uber jogi csapata mindenesetre rábólintott az ellenőrök megtévesztésének tervére a NYT forrásai szerint.

Azokkal szemben alkalmazták ezeket az eszközöket, akik megsértették az utazás feltételeit – kommentálta a cikket az Uber, elég szűkszavúan.

Az újság forrásai is azt mondják, hogy ez eredetileg tényleg így volt, és arra is használták a Greyballt, hogy az Uber-sofőröket kihívó, majd az autójukat fémrudakkal ütlegelő taxisokat semlegesítsék. De aztán ahogy egyre többi jogi problémájuk lett az agresszív terjeszkedés miatt, elkezdték az ellenőrök ellen is használni a Greyball-trükköt.

A NYT szerint Portlanden kívül Bostonban, Las Vegasban, Párizsban, Ausztráliában, Kínában és Dél-Koreában is bevetették a Greyballt. (New York Times)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.