Hurrá, a jövő hidrogénautóiban is lesz turbó!

hidrogén
2017 április 23., 19:24

Nagyon nehezen akar eljönni a hidrogénnel hajtott, vízpárát eregető autók kora. A világ mintha inkább az akkumulátoros elektromos autók irányába mozdult volna el, mellőzve a különben sok előnyt felmutatni képes alternatív technológiát. De azért van pár gyártó, aki nem csügged és sorban tolja elő az újabb és újabb tüzelőanyagcellás modelleket vagy továbbfejlesztett modellváltozatokat.

Tüzelőanyagcella: így hívják azt az egységet, amelyben a tartályokban nagy nyomáson tárolt hidrogén a levegő oxigéntartalmával reakcióba lép, a reakció eredményeképp pedig egy kis vízpára és elektromos áram keletkezik. (A reakció tulajdonképpen a kémiaóráról mindenki számára ismert elektrolízis, az elektromos vízbontás fordítottja.) A keletkező elektromos áram mehet direktben a hajtó villanymotorra, vagy energiaként eltárolható egy puffer-akkumulátorban.

Nem a szépségéért szeretjük a Clarityt
photo_camera Nem a szépségéért szeretjük a Clarityt
Belül semmivel sem űrhajósabb egy modern benzines vagy dízel középkategóriásnál
photo_camera Belül semmivel sem űrhajósabb egy modern benzines vagy dízel középkategóriásnál

A Honda hidrogénautója, a Clarity új műszaki tartalommal vág neki a 2017-es modellévnek. A kevésbé érdekes újítások a sajtóközleményből: csendesebb, jobban szigetelt utastér, precízebb futómű, 130-ról 174 lóerősre erősített villanymotor, 650 km-es hatótáv egy tankolással, satöbbi.

A legmenőbb dolog mintegy mellékes érdekességként búvik meg a közleményben: ebben a zajtalan, füstmentes kocsiban turbó is van! Kétfokozatú, elektromosan hajtott turbókompresszor szállítja ugyanis a kémiai reakcióhoz szükséges oxigént tartalmazó levegőt a tüzelőanyag-cellába. Na tessék, méghogy a villanyautók nem izgalmasak!

link Forrás

A turbót pontosan ugyanazzal a céllal alkalmazta a Honda a hidrogénautóban is, ami miatt a hagyományos belsőégésű motorokban szokás: hogy nagyobb légnyomással egységnyi idő alatt több levegőt szállíthasson a reakciótérbe - esetünkben nem a hengerbe, hanem a tüzelőanyagcellába. Így maga az energiatermelő egység kisebb lehet, tehát kevesebb anyag felhasználásával, kisebb tömeggel lehet előállítani fajlagosan nagyobb teljesítményt.

A hidrogénautók nagy előnye az akkumulátoros villanyautókkal szemben, hogy nem kell töltögetni őket, hanem ugyanúgy percek alatt újra feltankolható a kiürült hidrogéntartály, ahogy egy benzin- vagy gázolajtank a hagyományos kocsikban
photo_camera A hidrogénautók nagy előnye az akkumulátoros villanyautókkal szemben, hogy nem kell töltögetni őket, hanem ugyanúgy percek alatt újra feltankolható a kiürült hidrogéntartály, ahogy egy benzin- vagy gázolajtank a hagyományos kocsikban

Turbósivítás egy jövőautóban! Lehet, hogy ez lesz végre az a lökés, ami a hidrogénautókat, a Clarityt, az ugyanekkora és szintén nagyon ronda Toyota Mirait vagy a tökéletesen jellegtelen Hyundai Tucson FCV-t átbillenti a mai nyomorúságos kísérleti szakaszból a tömeges elterjedés irányába.

Ma ugyanis a hidrogénautókat gyakorlatilag csak tesztüzemben használja néhány kísérletező kedvű magánember és szervezet, a fejlett világ azon tájékain, ahol van néminemű hidrogénkút-hálózat (Japán, Kalifornia, Frankfurt környéke).

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.