A focidiplomácia tökéletes példája, amikor Szijjártó Péter külügyminiszter tárgyalásain Puskás-mezzel lepi meg a partnereit:
Nem egyszer, hanem rendszeresen:
Annyira rendszeres lett ez, hogy már készülnek ellenajándékkal:
Most viszont Puskás-retró labdát vitt Vietnamba:
Ezen a képen látszik, hogy a labda Puskas.com-os. Ez a cég éppen a „magyar futball és a Puskás-ügyek rendkívüli és meghatalmazott nagykövetévé" idén kinevezett Szöllősi György érdekeltsége. Szöllősi György diplomáciai feladata a magyar futball hagyományának és Puskás Ferenc örökségének nemzetközi képviselete. De ez nem akadálya annak, hogy üzletet kössön a cége a külüggyel.
A magát Puskás Ferenc örököseinek licenckezelőjeként hirdető cég alapítója Szöllősi György, Orbán Viktor kedvenc sportújságírója, Szöllősi György, a felcsúti Puskás Akadémia korábbi sajtófőnöke, a Nemzeti Sport főszerkesztője, a Puskás Intézet vezetője, satöbbi, satöbbi. A Puskas.comnak például csak 10 százalékos tulajdonosa Puskás unokája, Maria Reka Puskas Damborena, miközben 47 százalék Szöllősi Györgyé.
Megkérdeztük a külügyet, hogy hány Puskás-terméket és kitől vásároltak. A válaszból kiderül, hogy valóban a Puskas.com-tól (a Puskás márkanév jogtulajdonosától) vették az ajándéknak szánt termékeket. Január óta ennyit:
Hogy miért döntöttek Puskás mellett?
„Puskás Ferenc ismertsége és elismertsége töretlen, a mai napig külföldön Magyarországról a legtöbb embernek Puskás Ferenc jut az eszébe.
Szijjártó Péter külföldi útjai során sokszor tapasztalja, hogy tárgyalópartnerei a Puskás-relikviákat az irodájukban helyezték el, más esetekben pedig arról számolnak be, hogy ők maguk és a családtagjaik nagyon örültek az ajándéknak.”
A Bors tavaly márciusban megkereste Szöllősi Györgyöt, hogy érdeklődjön a Puskás.com-ról. Az egyik kérdésre, miszerint Puskás Ferencné halála után úgy tűnik, mintha egymaga lenne az örökség haszonélvezője, Szöllősi azt mondta: „Ha azt mondja, hogy én dolgozom érte a legtöbbet, az talán közelebb áll a valósághoz. A kft. bevételéből az örökösök ugyancsak részesednek, sőt, a fontos döntéseket nem is hozzuk meg nélkülük. Nem vagyok üzletember, az élet és a szükség hozta, hogy el kellett vállalnom ezt a feladatot.”
Szerinte az egész úgy indult, hogy a Puskásról szóló könyve után baráti viszonyba került a családdal. Idővel mind több megkeresés érkezett hozzájuk – MOL-kampány, Pancho Pub, stb. –, és ezek nagy része nála kötött ki. Ekkor döntötte el, hogy szükség van egy licenckezelő cégre. 2007-ben helyezte védjegyoltalom alá a Puskás Ferenc nevet Puskás felesége és az azóta ugyancsak elhunyt leánya, hogy a vagyoni értékű jogokat a közös cégünkbe apportálják. Szöllősi szerint „Azóta hatalmas eredményeket értünk el, nem is annyira üzleti, mint inkább erkölcsi tekintetben, hogy mást ne mondjak, ilyen a FIFA Puskás-díj megteremtése vagy a Puskás Hungary dokumentumfilm létrejöttéhez nyújtott segítségünk. Ezt a feladatot persze örömmel végeztem, végzem, de a közös ügyünkbe a legtöbb munkát és pénzt persze a felcsúti Puskás Akadémia fektette.”
Ahhoz például Szöllősi nem járult hozzá, hogy Puskás ingyen szerepeljen a Magyar Olmipiai Bizottság Túró Rudi-kampányába, jogdíjat kért ezért. Ezért Puskás kimaradt a kampányból.
„Bezzeg Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester kolbászához meg söréhez oda lehetett adni Puskás nevét…
Természetesen egyik termék gyártója sem kapta ingyen a jogokat.
Csak azt ne mondja, hogy piaci áron.
Csak azt ne gondolja, hogy konkrét összegeket fogok elárulni.”
Szöllősit megkérdezték arról is, hogy szerint helyénvaló-e, hogy Orbán Viktor és Felcsút kisajátítja Puskást? Amire azt válaszolta:
„Már miért sajátítaná ki? Amikor a miniszterelnök közbenjárására hazakerültek Puskás Ferenc trófeái, gazdag tárgyi hagyatéka, Erzsébet asszony és a leányuk, Anikó maga mondta, hogy a legjobb helye mindennek a Puskás Akadémián lesz. Szerintük Öcsi bácsi is ezt akarná – mondták –, látva mindazt, ami Felcsúton történik. Korábban ugyanis a Real Madrid múzeumának szánták ezeket a kincseket, amelyek idehaza rajtunk kívül senkit sem érdekeltek igazán.”
Szöllősi az interjú végén azt mondta: „Roppant sajnálatosnak tartom, hogy Puskás nevével manapság politikai okokból foglalkoznak a legtöbbet, Orbán Viktornak pedig csak hálával tartoznak a Puskás-rajongók.”
A Puskas.com tavalyi nettó árbevétele 34 millió forint volt, hatmillió forinttal több, mint 2015-ben. A Puskás örökség ápolását az 1956-os emlékbizottság is támogatta, amikor pénzt adott Szöllősi könyvének spanyolra fordítására.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.