Visszaadta a Jobbik Simicska cégeinek az 1000 plakáthelyet

Szeptember 19-én vett meg a Jobbik összesen 1019 plakáthelyet Simicska Lajos két cégétől, a Publimont Kft.-től és az Euro Publicity Kft.-től. 

A párt ezzel akarta kijátszani a fideszes többség által elfogadott, egyértelműen a jobbikos hirdetések miatt hozott plakáttörvényt, aminek elfogadása a magyar parlamentarizmus egyik mélypontja volt, feles törvénnyel nyúltak hozzák egy kétharmados többséget igénylő kérdéshez, települések látképére hivatkozva. 

Az persze igaz, hogy ha valaki, akkor éppen a Fidesz lehet tisztában azzal, hogy milyen hatásos segítséget nyújtanak egy pártkampányhoz Simicska Lajos plakátcégei, amelyek korábban még a Fidesznek adtak nagyon olcsón hirdetési helyeket, idén viszont már a Jobbiknak, az "ők lopnak" kampánnyal kezdődően. Mindent meg is tettek, hogy ezt az eszközt kicsavarják a Jobbik kezéből.

Az Állami Számvevőszék éppen a tavaszi, a kormányt tolvajnak bemutató kampány reklámköltései miatt büntette meg a Jobbikot. Akkor még nem volt a Jobbiké a több mint ezer plaktáhely. Az ÁSZ szerint azonban túlságosan olcsón adták a Simicska-cégek a hirdetési felületeket Vonáéknak, ezzel tiltott pártfinanszírozást valósítottak meg. Az ÁSZ szerint a piaci árnál 330 millióval kevesebbet fizetett a Jobbik a plakáthelyekért, ugyanekkora büntetést is kiszabtak. A Jobbik szerint érdemi indkolás nélkül döntött az ÁSZ, ha pedig valóban be kell fizetniük összesen 660 millió forintot, az a párt indulását is veszélyezteti a választásokon.

Csak pár hete derült ki, hogy az ÁSZ egy hatósági bejelentésre - amit nem árultak el, kitől érkezett - hirtelen élénk, korábban szokatlan érdeklődést mutat a Jobbik tavaszi plakátkampánya iránt. Addigra a Jobbik már saját, Simicska Lajos cégeitől vett plakáthelyekkel rendelkezett. A Pesti Srácok publikált két - a Jobbik szerint minden bizonnyal a NAV-tól kiszivárgó - szerződést, miszerint az 1019 plakáthelyet a Jobbik mindössze 129,4 millióért vette meg szeptemberben, ami nagyon kedvezményes ár. Ráadásul nem is kellett kifizetniük a teljes összeget azonnal. Az első, 27,5 millió forintos részletet szeptember 28-ig kellett rendezni, a fennmaradó 101,9 millió forintot csak 2018. május 31-ig, vagyis a választások után. Ha nem fizetnek, a plakáthelyek újra visszakerülnek a Simicska-cégekhez.

A Jobbik tegnapi közleményéből kiderült, hogy a héten már visszaadták a plakáthelyeket. Hogy kinek, az viszonylag egyértelmű volt, de azért rákérdeztünk. A Jobbik sajtóosztálya azt írta: „A szerződés kiköti, hogy 2020-ig harmadik szereplőnek nem adhatóak el az eszközök. Így mivel más lehetősége nem volt, a Jobbik tájékoztatta az eladó cégeket a kialakult helyzetről, az Állami Számvevőszék jogtalan büntetése következményeképpen beálló fizetési nehézségeit, tárgyalásokat kezdeményezett a cégekkel és csökkentett áron eladta nekik a megvásárolt eszközöket.” Vagyis Simcsika-cégei "visszavásárolták még jutányosabb áron a jutányos áron eladott plakáthelyeket. A Jobbik szerint egyébként többet fizetettek a plakáthelyekért, mint amiről a Pesti Srácok ír, mert a cikkben „szereplő ár csak az eszközök, a «vas» megvételéről szól, ehhez még két másik szerződés is társult, az egyik azon földterületek bérletéről, amelyeken az eszközök állnak, a másik pedig a plakátok kiragasztásáról és a reklámberendezések karbantartásáról”. 

Hogy miért adták vissza a plakáthelyeket, annak két oka is van. Az egyik, hogy a kormányhivatalok leszedették a jobbikos plakátokat a saját plakáthelyeikről. Erről a közleményben így ír a Jobbik: „a reklámberendezések Jobbik általi használata és birtoklása azonban folyamatos adminisztratív és jogi akadályokba ütközött. Ennek során a reklámberendezések fekvése szerinti kormányhivatalok a reklámberendezések Jobbik általi használatát jogellenesnek minősítették, az azokon közzétett politikai hirdetéseket a hatóságok rendszeresen és folyamatosan letakarták, a letakarás költségeit pedig a Jobbikra hárították, majd pedig elkezdték a pártot táblánként 150.000,- Ft. közigazgatási bírsággal is sujtani”.

Márpedig a Pesti Srácokon nyilvánosságra hozott, a Simicska-cégekkel kötött szerződésben az áll, hogy 2020. december 31-ig a plakáthelyeket a Jobbik „kizárólag saját, valamint tagjai politikai tevékenységének népszerűsítése céljából hasznosítja, azokat harmadik személy rendelkezésére nem bocsátja, a reklámberendezéseket tovább nem értékesíti, a reklámberendezéseken gazdasági reklám semmilyen formában nem jelenik meg”. Vagyis sem saját, sem más plakátot nem tudott kirakni a Jobbik.

A másik ok, hogy az ÁSZ büntetése miatt nem tudják kifizetni a fennmaradó részt. Azt írják, hogy a több mint ezer plakáthely tulajdonjogát a kormányhivatalok tevékenysége és „az ÁSZ jogtalan és alaptalan 662 millió forintos bírságolása következtében a Jobbik a héten eladni kényszerült, ugyanis a jogtalan büntetések következtében anyagilag szinte teljesen ellehetetlenült, sem a maradék vételár kifizetésére, sem a kapcsolódó szerződések szerinti területbérleti, ragasztási és karbantartási költségek kifizetésére képtelenné vált, így ez a lépés elkerülhetetlen volt”.

A Jobbiknak így a kampányra már nem maradt saját plakátfelülete - bár ez pártoknál eleve nem szokás -, de számíthatnak arra is, hogy az Állami Számvevőszék szokatlanul szigorúan fillérre ellenőrzi majd azoknak a pénzeknek az elköltését is, ami a büntetés befizetése után még a Jobbiknál marad.