A Red Bull Air Race szervezői szerint veszítene Budapest, ha kiraknák a belvárosból a futamot

Miután Tarlós István úgy tett, mint akinek semmi köze nincs a Red Bull Air Race okozta, napokon át tartó közlekedési és életminőségi káoszhoz a fővárosban, megpendítette, hogy hasonló formában jövőre már nem rendezhetik meg ezt az eseményt Budapesten. 

A Világgazdaságnak ugyanakkor a szervező cég vezetője elmondta, úgy készülnek, jövőre is lesz futam. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt elmondta, meglepetés volt számukra egy zökkenőmentes lebonyolítás másnapján a főpolgármesteri nyilatkozat. Mint Gyulay elmondta, a magyar kormány 2020-ig kötelezte el magát a rendezvény mellett, míg a Forma-1 mellett 2026-ig.

(Érdemes egy pillanatra kitérni arra, hogy ez milyen eszetlen pénzkidobást jelent: Németországban épp a napokban jelentették be, hogy anyagi okokból jövőre nem lesz Forma-1-es nagydíj, nálunk viszont 146 milliárd (!) forintot fizet az állam azért, hogy itt lehessen a verseny 2026-ig.)

Gyulay most elmondta, hogy úgy készülnek, jövőre is lesz verseny, az engedélyeztetési tárgyalásokat már novemberben megkezdik. Arra a kérdésre, hogy Tarlós meg tudná-e vétózni az eseményt, Gyulay azt mondta, hogy ezzel kapcsolatban nincsenek információi, de a főpolgármester sok mindent meg tud vétózni. 

A vezérigazgató szerint ugyanakkor Budapestnek nagyon megéri a Red Bull Air Race megrendezése, mivel ez rengeteg reklámot jelent a világban: szerinte tavaly 17 millióan látták világszerte a futamot, és ez reklámértéken 5 milliárd forintot ér. 

(Újabb kiegészítés, de érdemes végiggondolni, találkoztunk-e már valaha valakivel, aki a tévében, sporteseményként nézett végig egy Red Bull Air Race-versenyt. Már a felvetés is elég bizarr.)

Gyulay ezután sajátos logikai manőverrel arról beszélt, hogy a Red Bull Air Race versenyzői szerint az Air Race budapesti futama olyan, mint a Forma–1-nek Monte-Carlo. Mint elmondta, ezt jó hallani, és rávilágít a hasonlóságokra, hiszen a hercegség esetében is egy belvárosi futamról beszélünk, amelynek a létjogosultságát mégsem kérdőjelezi meg senki. 

A kritikák kapcsán, azaz hogy a belváros egy részének lezárásáért mindössze 13 millió forint közterület bérlési díjat fizet a Hungaroring, Gyulay értetlenségének adott hangot: „Egy államilag támogatott ingyenes rendezvényről beszélünk, az állam az egyik zsebéből átteszi a másik zsebébe a pénzt. Mi annyit fizetünk, amennyit az illetékes fővárosi bizottság megállapít” . Ezzel arra utalt,  hogy a kormány 2018 és 2020 között évi legfeljebb 6 millió euróval támogatja a szervezést a költségvetésből. Hozzátette azt is, hogy 2010 előtt az akkori fővárosi vezetés ingyen adta a közterület.

Gyulay szerint a helyszínváltoztatás nem érné meg Budapestnek, mivel elveszítené a főváros a promóciós lehetőségeket: 

 „Kirakhatjuk egy reptérre is, ott is érdekes lesz, de ez mire jó a rendező országnak?”