EU Bírósága: A repülésről döntő légitársaságtól lehet kártérítést kérni jelentős késésnél, ha a gépet és a személyzetet másik légitársaságtól bérelték

közlekedés
2018 július 04., 13:56
comments 26

Azt Európai Unió Bírósága szerint a repülésről döntő légitársaságtól kérhetnek az utasok kártérítést jelentős késés esetén akkor, ha a gépet és a személyzetet egy másik légitársaságtól bérelték.

Főleg a nyári időszakban fordul elő Európában, hogy egyes járatokat a légitársaságok bérelt géppel teljesítenek. Ennek két formája létezik, a wet lease és a dry lease: előbbinél a gép mellé a karbantartást és a személyzetet is átadják, utóbbinál csak a repülőgépet biztosítja a bérbe adó.

Az Európai Unió Bíróságának közleménye szerint ebben az esetben az utasok nem a bérbe adó cégtől, hanem a járatot ténylegesen teljesítő légitársaságtól kérhetik jelentős, 3 vagy 4 órát meghaladó késésnél az EU-s rendeletben lefektetettek szerint a kártérítést.

Wolfgang Wirth és más utasok a TUIFly légitársaságnál foglaltak jegyeket a Hamburg-Cancún járatra. A jegyeket a TUIFly állította ki, de a járatot a Thomson Airways gépével és legénységével üzemeltette, mivel azt wet lease-opcióban bérbe vette. Az utasok a késés miatti kártérítést a Thomson Airwaystől kérték, de a cég azzal az indokkal tagadta meg a kártalanítás kifizetését, hogy nem ő volt a rendelet értelmében vett üzemeltető légi fuvarozó.

Az ügyben eljáró Hamburgi Regionális Bíróság azt kérte az Európai Unió Bíróságától, hogy állapítsa meg az „üzemeltető légi fuvarozó” fogalmát.

Az uniós bíróság szerint azt a légitársaságot kell üzemeltető légi fuvarozónak tekinteni, amelyik a repülés végrehajtásáról dönt, beleértve az útvonal meghatározását, és így az érdeklődőknek légi fuvarozásra vonatkozó ajánlattételt. Egy ilyen döntés meghozatala ugyanis azt jelenti, hogy ez a légitársaság (TUIFly) viseli a légi járat üzemeltetési felelősségét. Így az olyan légitársaság, amelyik egy másik cégnek legénységgel együtt repülőgépet ad bérbe, de a légi járat tekintetében nem viseli az üzemeltetési felelősséget, nem minősülhet a rendelet értelmében vett üzemeltető légi fuvarozónak.

Az esetben érintett két légitársaság azóta egyesült a TUIfly Groupban.

photo_camera Fotó: Kisbenedek Attila/AFP

Az unió 261-es rendelete szerint az unióban, illetve az unió területére közlekedő járatok utasai 3 vagy 4 óra késés után kártérítést kérhetnek a légitársaságtól, amelynek mértéke az út hosszától függően 250-600 euró között változik. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.