Magyar vásárlókat is lehúzott egy csaló kínai online bútorbolt

INTERNET
2018 július 23., 09:39
comments 141

Kevés nagyobb szívás van egy forró nyári hetekre időzített lakásfelújításnál, de én most már tudok egy ilyet: ha a forró nyári hetekre időzített lakásfelújítás miatt az ember kamuoldalról rendel pár bútort, hogy kiderüljön, a kínai csalók ellopták a pénzét.

A fortheshop.com csinos, letisztult dizájnnal, tényleg remek bútorok fotóival és baromi alacsony árakkal + az ingyenes szállítás ígéretével csalja be a nem elég óvatos vásárlókat.

Az oldal minimális elővigyázatossággal hamar leleplezhető, és aki bedől nekik, csak magát okolhatja, 

de nyilván arra játszanak, hogy a sok rájuk tévedőből mindig lesznek páran, akik nem elég óvatosak, vagy nem figyelnek oda eléggé, mint mi a lakásfelújítás zűrzavarában.

Az igen olcsó árak és az ingyenes kiszállítás a legális kínai webáruházak virágkorában ráadásul önmagukban ráadásul mégcsak nem is kirívóak.

A fortheshopon minden majdnem olyan, mint egy rendes webáruházban, csak éppen sehol sem lehet kideríteni, hogy milyen nemzetiségű maga a cég, és az összes menüpont szándékosan ködösen fogalmaz. Például elkenik, hogy konkrétan milyen cégekkel szállíttatják ki a megrendelt árut. Nem véletlenül, hiszen nem szállíttatnak ki semmit. Az áruház mögött álló cégről sem tudhatunk meg semmit, úgyis mint cégnév, adószám, cím vagy hasonlók, a kommunikáció pedig csak egy online felületen keresztül lehetséges, nem véletlenül nem adnak meg telefonszámot vagy emailcímet sem.

A felháborodott, becsapott vásárlók panaszait olvasgatva annyi kideríthető, hogy kínaiakról van szó, és hogy ugyanaz a társaság állhat egy másik, hasonló csaló oldal, a gwote.com mögött is. Több olyan Facebook-oldalt is fenntartanak, ami e kettőre irányítja az érdeklődőket.

A domain tulajdonosa egyébként egy  SHANGHAI MEICHENG TECHNOLOGY INFORMATION DEVELOPMENT CO., LTD. nevű cég.

Külföldi fogyasztói oldalakon szépen követhető, hogy a fortheshop nem reagál semmiféle vásárlói panaszra, a megrendelt árukat nem szállítja ki, és a pénzt sem utalja vissza senkinek.

Tudomásom szerint minimum egy esetben már magyar vásárló is tett miattuk rendőrségi feljelentést. Mármint nem én, hanem rajtam kívül valaki más.

Az ügyben telefonálgatva szembesülhettem azzal, hogy milyen állapotba jutott a magyar fogyasztóvédelem. Bár évekkel ezelőtt, amikor a Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blogot alapítottam, jó pár cikket írtam ilyen témákban, őszintén szólva csak most szembesültem azzal, hogy a NER 2016 utolsó napjával megszüntette a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, és annak feladatait szétszórta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, valamint a kormányhivatalok között. Hogy nem sokkal ezután megszűnjön a fejlesztési tárca, és a feladatok egy része ezután a vadonatúj Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz kerüljön. 

Az eredmény pont az lett, amit egy ilyen kavarás után várna az ember: nem létezik egységes, átlátható és világos fogyasztóvédelmi weboldal, ahol az érintett állampolgárok könnyen érthető szerkezetben megtudhatnák, hová fordulhatnak a  problémájukkal. Ehelyett bikkfanyelven megfogalmazott, júzerriasztó weboldalak várják az embert, sok-sok szöveggel, zavaros utasításokkal. Azt azért ki tudtam hüvelyezni ezekből, hogy az állampolgárokkal nem a minisztérium, hanem a kormányhivatalok tartják a kapcsolatot, majd némi telefonálgatás után azt is, hogy a budapestiek e-kereskedelmi panaszait az V. kerületi kormányhivatal kezeli. 

Ahol először alaposan meglepődtek azon a forradalmi felvetésemen, hogy a gyanús online kereskedelmi oldalakat a vásárlók figyelmeztetése végett ki lehetne listázni egy weboldalon. Létezik ugyan egy ehhez hasonló oldal a minisztérium gondozásában, de oda csak a már jogerősen elkaszált e-kereskedőket teszik ki és azok közül is csak magyarokat. De a kormányhivatalban is azt mondták, hogy ők alapvetően csak magyar bejegyzésű weboldalakkal foglalkoznak. Ami abszolúte életidegen, hiszen a magyar fogyasztókat legalább annyira veszélyeztetik a külföldi oldalak, mint a sokkal könnyebben nyakon csíphető hazaiak. 

Az ügyben megkerestem a domaintulajdonos kínai céget, és minden egyéb lehetséges utat is bejárva kipróbálom, mit tehet egy online megkárosított vásárló, hogy legalább hasznos cikk legyen a pénzünkből, ha bútor már úgysem lett. Addig pedig senki se vásároljon a fortheshop.com-ról.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.