Spéder Zoltán kivonult az Index mögül, az eddigi igazgató és egy KDNP-s üzletember vette meg a CEMP-et

Hétfőn kora este a szerkesztőségben bejelentették, hogy tulajdonost vált az Index.hu hirdetéseit szervező CEMP Sales House értékesítési ügynökség, és az  Index mellett több portált tömörítő Cemp-x Online Zrt. Mindkét cég idáig Spéder Zoltán üzletember tulajdonában volt. A hírről közlemény is érkezett a 444-be.

A Spéder tulajdonában lévő két CEMP-cég előbb megszerezte az Index alapítványát, a Magyar Fejlődésért Alapítványt alapító NP Nanga Parbat 17 Zrt.-t, majd Spéder eladta az egész csomagot Ziegler Gábor és Oltyán József magánszemélyeknek.

A tranzakció a közlemény szerint nem érinti a szerkesztőséget foglalkoztató Index.hu Zrt.-t, amely továbbra is a Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) tulajdonában marad.

„Az index szerkesztőségi függetlensége a kiadó alapítványi tulajdonlásnak köszönhetően garantált”

- írta a közleményben az alapítvány kuratóriumát vezető Bodolai László.

Az első blikkre nem egyértelmű, miért vették bele az alapítványt alapító NP Nanga Parbat 17 Zrt.-t is az üzletbe, amelynek (elvileg) nem lehet ráhatása már az alapítványi tulajdonban lévő kiadócégre. 

Ezzel egyidőben változik az Index.hu kiadó igazgatóságának összetétele is. Távozik Simicska Lajos volt jogi képviselője, Nagy Ajtony Csaba, valamint Kereszty Gábor igazgatósági tag. A három fős igazgatóságot Bodolai vezeti, mellette tag maradt Szombathy Pál televíziós újságíró, és mellé kerül majd az Index (mindenkori) főszerkesztője.

A Cemp-x online alá tartozik többek közt a Dívány, a Femina, a Port., a TotalCar, és a Napi is, ide tartozik az Inda szolgáltatáscsoport, illetve a csoport sales house tevékenységét ellátó CEMP SH Kft. Ezek a lapok és az értékesítő cég is mennek az új tulajdonosokhoz. 

Spéder Zoltán, aki 2006 óta tulajdonolta különböző vállalatokon keresztül a céget, a felszínen kivonul a lap életéből, és ezzel párhuzamosan megszűnik Simicska Lajos és embereinek közvetett befolyása is az újság felett. 

Régi barát a két új tulajdonos: egy eddigi igazgató és egy KDNP-s figura

Az egyik új tulajdonos, Ziegler Gábor a 2000-es évek eleje óta van az Index kötelékében, 2008 májusában lett a cég értékesítési igazgatója, a lap igazgatóságának tagja, később pedig az újság mellé kiépített CEMP Sales House értékesítési vezetőjének nevezték ki. 

Az elmúlt négy évben ő volt a sales house ügyvezető igazgatója is, a hvg.hu pedig múlt héten írta meg, hogy júliusban Ziegler vette át annak a cégnek az irányítását is, amely a kiadót tulajdonló alapítvány alapítójaként lett ismert (NP Nanga Parbat Zrt.). Ziegler a Spéder vezette cég egyik legfontosabb beosztottja volt az elmúlt tíz évben. 

Oltyán József szerepe még érdekesebb. A CEMP-ből az ő életrajzát is elküldték a szerkesztőségnek, ebben az áll, hogy jelenleg a vidéki hírportálokat üzemeltető, milliárdos forgalmú Regon Média Zrt. tulajdonos vezérigazgatója, de korábban dolgozott a  Winterthur Pénztárszolgáltató Zrt. vállalati tanácsadójaként és Ziegler Gáborhoz 20 éves barátság köti. 

A kecskeméti illetőségű Oltyán ismert arról is, hogy övé a magyarepitok.hu építési hírportál is, ahol több vitatott kormánybarát építkezést is védelmébe vett. A közleménybül kiderül, hogy a korábban az MSZOSZ-ban aktív Oltyán jelenleg a KDNP Bács-Kiskun megyei szervezetének elnökségi tagja, bizottsági elnöke, aki nem rejtegette kormánypárti elkötelezettségét az elmúlt időszakban sem. 

Arról, hogy Ziegler és Oltyán milyen forrásból fedezte a két több milliárd forintos forgalmú cég vételárát, a közlemény nem szól. 

Spéder évek óta készült arra, ami most történik 

Az Index körüli kavarás megértéséhez, és a mostani tranzakció átlátásához érdemes röviden visszakanyarodni néhány évet. Papíron ugyanis az Index.hu mint újság továbbra is alapítványi tulajdonban van, de a CEMP-en keresztül könnyen nyomást lehet gyakorolni a lapra kívülről is.

A második Orbán-ciklusban, 2010 és 2014 között Orbán és Simicska együtt tervezték el a fontosabb médiacégek elfoglalását, és kényszerítették a kormánnyal üzletelő Spédert arra, hogy adjon nekik hozzáférést az Indexhez. 

Simicska Lajos cége, a Pro-Ráta Holding Zrt. 2014 februárjában kötött opciós szerződést az Index.hu Zrt.-re. Fontos körülmény viszont, hogy 

Spéder még az opciós szerződés megkötése előtt, 2013 decemberében előrelátóan feldarabolta az Index körüli médiavállalatot, leválasztotta a kiadóról és külön cégbe szervezte ki a sales osztályt és a back office-t. 

Spéder tudta, hogy a „politikának” a kiadói jogokat gyakorló Index.hu Zrt. fontos, és készült arra, hogy előbb-utóbb beáldozza az újságot. A kiadó jogaira ezért opciót engedett a Fidesznek, de a pénzt termelő sales house-t és értékes szerződéseit nem engedte ki a kezéből, hanem a CEMP-be emelte át azokat. Ide kerültek az Index mellett működő Totalcar.hu, a Dívány.hu, a Femina.hu, a Napi.hu és a Port.hu társoldalakhoz kapcsolódó jogok is. A cég ügyvezetője Ziegler Gábor maradt. 

Három évvel később, Orbánnal történt hangzatos szakításuk után Simicska élt opciós jogával és egy frissen alapított cég, az NP Nanga Parbat Zrt. érintésével alapítványi kézbe utalta a szerkesztőséget, minden bizonnyal azért, hogy a 2018-as kampány előtt megóvja a nyilvánosság ledarálásán dolgozó Fidesztől. Abban bízhatott, hogy a kormánnyal kritikus Index a kampányban hozzájárulhat a Fidesz bukásához. 

A CEMP viszont maradt Spéder Zoltán kezében, az Index.hu-t érintő összes értékesítési szerződéssel együtt, így az elmúlt bő egy évben is Spéder rendelkezett a pénzügyi kérdések felett, és ő realizálta az így kitermelt 392 millió forintos adózott profitot is (igaz ennek csak töredékét vette ki osztalékként). 

A sales house bonyolította a médiavállalat pénzforgalmának több mint háromnegyedét, Spéder pedig az anyagiakon keresztül az elmúlt években is rendszeresen csuklóztatta a szerkesztőséget, több csatornán is megpróbálta így elérni például Brückner Gergely újságíró kirúgását a cégtől, de a lap munkatársai összezártak. Több exkluzív hirdetési szerződés is a CEMP-hez köti az Index.hu-t, erről a cég közleménye is említést tesz.

Ziegler lett a kapocs a kiadó és a sales house között 

A kétharmados Fidesz-választás után gyorsan meglátszott, hogy a médiapiacon is komoly átrendeződés kezdődik. Simicska Lajos minden érdekeltségét átadta Nyerges Zsoltnak és rajta keresztül a kormány köreinek: a Heti Választ és a Lánchíd Rádiót rövid úton bezárták, a Hír TV-be pedig látványosan bevonultak a kormány emberei.

Az Index körül nyáron mutatkoztak első jelei annak, hogy a korábban kettészedett cégek közelednek egymáshoz.

Spéder július végétől variálni kezdett a CEMP-pel: a Kft.-t előbb egy Zrt.-be emelte át, majd - erről a G7 portál írt elsőként  - annak 4 milliárd forint értékű vagyonelemeit az újonnan létrehozott Silhouette Management Kft.-be pakolta bele. Világossá vált, hogy Spéder több érdekeltség együttes eladását készítette elő, de a CEMP cégeket a tranzakciók után is továbbra is Ziegler Gábor képviselte ügyvezetőként.

Eközben - ahogy a hvg.hu észrevette - az Index körüli cégcsoport kiadói oldalán is történt egy figyelemreméltó fejlemény. 

A kiadó 2017 tavaszán került alapítványi tulajdonba. Simicska akkor egy frissen létrehozott társaság, az NP Nanga Parbat 17 Zrt. érintésével a Magyar Fejlődésért Alapítvány kezébe utalta kiadót, amit formálisan egyedül az Index korábbi jogásza, a szerkesztőséggel évtizedek óta együtt (egyben Spéder Zoltán jogi képviselőjeként is) dolgozó Bodolai László képviselt. 

Idén júliusban viszont Ziegler vette át a vezetését az Index-alapítványt alapító Nanga Parbatnak, és távozott onnan a Simicska-káderként ismert Tóth Marianna. Kinevezésével Ziegler lett a kapocs a kiadó és a sales house között. 

Bodolai László, az Index jogásza, az új tulajdonos MFA kuratóriumának elnöke.Fotó: screenshot/ATV

Kormányközeli hirdetések is megjelenhetnek az Index.hu-n

Kormányhoz közel álló és a piacon jártas források is beszéltek arról, hogy az összeolvasztásban szerepe volt Jászai Gellértnek, a Konzum Nyrt. Mészáros Lőrinc nevében eljáró elnök-vezérigazgatójának, aki informátaink szerint nyár elején felvette a kapcsolatot Spéder Zoltánnal, illetve Simicska köreivel. 

A 444-en augusztusban írtunk Jászairól, akit a politikai vezetés bízott meg egy központi médiaholding összeszervezésével is. Az ügyben az Opus Global Nyrt.-n keresztül megkerestük Jászait is, hivatalosan nem válaszolt, de környezetéből cáfolták a találkozók tényét. 

Piaci szereplők szerint a politikai szándék hasonló lehet, mint volt a TV2 és a Mediaworks esetében, amikre a kormány intézői opciós szerződéseket kötöttek, de csak később érvényesítették jogaikat és befolyásukat. Az üzletet ismerők szerint nem életszerű, hogy hosszabb távon Ziegleréknél maradjon a cég.

Miután 2016-ban a kormány körei össztűz alá vették Spédert, minden kormánybarát intézmény hirdetési osztályán tiltólistára került az Index.hu. 

Most augusztusban viszont két erős kormányzati kapcsolatokkal rendelkező pénzintézet marketingosztályáról is az az információ futott be a 444-be: októbertől lehúzhatják feketelistájukról a CEMP Sales House-t, azaz bankjuk vezetése engedélyezte hirdetési pénzek elköltését a médiavállalatnál.  

Olyan bankokról van szó, amik 2019-ben várhatóan részei lesznek annak a kormányközeli „szuperbanknak”, ami több pénzintézetből - MKB, Gránit, Budapest Bank, Takarékbank - olvad majd össze, és aminek összeszervezésére Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója kapott megbízást Orbán Viktortól. 

Az Index régi célponjta Orbánnak és stábjának

Rogán Antal és Habony Árpád köre évek óta ambicionálja, hogy a kormány szántsa be, szerezze meg a híroldalt, gyakoroljon rá nyomást minden eszközzel, és erre bíztatták a miniszterelnököt is az előző ciklusban, különösen a Simicska-konfliktus kirobbanását követően.

2017 tavaszán a 444-en hosszasan foglalkoztunk azzal, mi vezetett odáig, hogy Simicska végül élt az Index.hu-ra vonatkozó céges opciójával. Akkor is utaltunk rá, hogy Rogánék - kiegészülve Schmidt Máriával és holdudvarával - egy Spéder-Simicska-Lázár „árnyékkoalíciót” képzeltek az Index.hu mögé, és egymás közt „becsületbeli ügyként” beszéltek a visszavágásról. 

A hatalom 2017 elején beletörődött, hogy a TV2-vel ellentétben ezt az opciót nem fogják tudni kijátszani, ezért a B-terv lépett életbe: rákényszerítették az érintetteket, hogy élesítsék az opciós szerződést, és ezzel a kampány idejére tegyék nyilvánvalóvá Simicska jelenlétét az üzletben. A választásig hátralévő egy évben a kormány nem tett újabb kísérletet a lap megszerzésére, a baráti média viszont össztűzet zúdított az Indexre. 

Az Index.hu az opció lehívása óta eltelt időszakban függetlenül, továbbra is a kormány kritikusaként lépett fel, nem csoda, ha nagyon zavarta a hatalom embereit. Ha a kormány valóban megpróbál ilyen formában nyomást gyakorolni az Indexre, az csapás lesz a magyar sajtószabadság számára.

A kampány során Orbán Viktor tett egy emlékezetes kijelentést március 15-i beszédében: elégtételt ígért ellenfeleinek jogi, politikai és erkölcsi értelemben is. A miniszterelnök ezzel a Fideszhez korábban lojális médiumok - mint például a Hír TV - mellett a vele kritikus sajtónak is üzent.