Fél nap alatt 112 repülőgép szállt el egy zuglói ház fölött

Az Index arról írt, hogy egyre nő a repülőforgalom a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és ez a légifolyosó alatt élőket megviseli: a gyakran alig pár száz méterrel a házak felett repülő gépektől napközben az udvaron nem hallják egymást, éjszaka pedig aludni sem tudnak.

A lap egyik olvasója október elején sorra felvette a háza fölött elsüvítő gépeket, azt mondta, reggel 8 és este 8 óra között 112 repülőgép szállt el fölöttük.

A lap november elején, egy átlagos hétköznap, még csak nem is kora reggel elment egy herminamezei családi házba, és kevesebb mint 1,5 óra alatt 12 gép szállt el fölöttük pár száz méterre.

Az Index azt írja, hogy a magyar légiforgalom irányításáért és felügyeletéért felelős szervezet, a HungaroControl Zrt. hatósági jóváhagyással augusztus 16-án új indulási eljárást vezetett be a megváltozott EU-s jogszabályi környezet miatt, így kicsit odébb rakták a repülők felszállási folyosóját. Ettől azt várták, hogy csökkenti majd Budapest zajterhelését, de az új légifolyosó alatt lakók szerint ugyan eddig sem volt ideális a helyzet, augusztus 16. óta „teljes mértékben élhetetlen lett a kerületnek ez a része”.

Hardy Mihály is, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója azt írta: „a bevezetett új eljárások kizárólag az induló forgalmat érintették, azonban az érkező forgalom repülési eljárásai évek óta ugyanazon területeket érintik, hiszen repülésbiztonsági okok miatt az utolsó 15-20 kilométeren a légijárművek már a futópálya meghosszabbított tengelyében haladnak, egy 3 fokos szögben folyamatosan ereszkedő siklópályán”.

A zuglói önkormányzat szerint a módosítás kedvező volt a kerületnek, inkább az a gond, hogy a reptéren felújították az 1-es kifutópályát, és amíg márciustól június 30-ig az érkező gépek Alsórákos kertváros felett mentek, addig azóta egy viszonylag kötött vonalban Zugló felett, a Nagy Lajos király útja és a Hungária krt. között, pont Herminamező felett repülnek.

Repülőgép Zugló fölött 2018 őszén.Fotó: Herczeg Márk

Mélyalvási időszakban (0:00 és 6:00 között), a HungaroControl leírása szerint „amennyiben mindkét futópálya és azok navigációs berendezései korlátozás nélkül rendelkezésre állnak”, a gépeknek Vecsés felé kellene repülniük, tehát Budapestet kihagynák, de Zugló – egy kis szeletet kivéve – nincs benne a kijelölt védőövezetben. A zuglói önkormányzat több lakossági bejelentés miatt októberben már tárgyalásokat kezdeményezett a HungaroControllal és a Budapest Airporttal is a légtérzaj csökkentése érdekében, de azt írják, a repülőtér elhelyezkedése miatt kicsi a mozgásterük.

A Parlamentben is volt már téma a helyzet: Zuglóról Tóth Csaba, MSZP-s országgyűlési képviselő nyújtott be ősszel interpellációt. Farkas Sándor államtitkár egy általános választ adott, amikor arról beszélt, hogy a repülőtér működése gazdasági és társadalmi szempontból kiemelkedő jelentőségű.

Az Index szerint a probléma Zugló mellett Kőbányát és Angyalföldet is érinti, csak hát ami az egyik kerületnek jó, a másiknak már nem annyira.

Budapesten a repülőgép-forgalom évente legalább 1000-2000-rel nő, 2018-ban a reptér forgalma akár 15 millió is lehet, 2 millió utassal több, mint tavaly.

A zuglói érintettek petícióval tiltakoznak a mostani légifolyosó ellen. Az Index konkrét kérdésekkel kereste a HungaroControlt, de csak egy közleményt kaptak válaszul. (Index)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.