Idén még több vegán lesz és okosabban fogunk futni

Minden évben alig akarom elhinni, de a felmérések azt igazolják, a legtöbb ember tényleg január elsejére időzíti a nagy fogadalmakat. A többség le akar fogyni, le akarja tenni a cigit, és úgy általában az életmódján szeretne változtatni. A józan ész határain belül maradó szakportálok segítségével próbáltuk feltérképezni, mik lesznek a legerősebb diéta- és fitnesztrendek 2019-ben. Vegánság, otthoni edzés, klímaszorongás - ezek lehetnek az év egészségtudatos kulcsszavai.

Vegán forradalom

Magyarországon is érezhető, hogy hirtelen sokkal többen lettek vegánok. A nemzetközi trendek azt jelzik, ez nem egy átmeneti állapot, és a jövőben még többen lehetnek majd, akik áttérnek a növény alapú diétára. Azt, hogy ennek az egyelőre kisebbségben lévő embertömegnek jobban figyelembe kéne venni az igényeit, mi sem jelzi jobban, mint hogy tavaly óriási balhé tört ki a magyar közösségen belül egy vegán tejföl miatt. Bár ez a balhé kicsit vicces volt, nagyon jól mutatta, hogy hazánkban is egyre többen választják a vegán életmódot. A növényi alapú táplálkozásnak most jó nagy lendületet adhat, hogy sok más híres ember mellett Beyoncé és Jay-Z is vegánságra biztatják rajongóikat is. „Mindannyiunk felelőssége, hogy kiálljunk az saját egészségünkért és a bolygó egészségéért. Csináljuk együtt! Terjesszük az igazságot! Legyen a misszióból mozgalom!’” - írják friss közleményükben, melyet azután adtak ki, hogy beszálltak jó ismerősük, a növényi alapú diétát évek óta népszerűsítő edző, Marco Borges vegán menütervező vállalkozásába.

A statisztikák is azt mutatják, az elmúlt 2-3 évben kiemelkedően megnőtt az érdeklődés a növényi alapú táplálkozás iránt, és ahogy azt a vegán tejföl körül kialakult balhé is mutatta, sokkal jobban keresik a helyettesítő termékeket is. A Transition paths to sustainable legume-based systems in Europe (TRUE) felmérése szerint leginkább a húst pótló élelmiszereket vásárolták, ezek iránt Európában 451 százalékkal nőtt meg a kereslet. A brit Vegan Society statisztikái azt mutatják, 

az Egyesült Királyságban tíz év alatt 350 százalékkal nőtt a vegánok száma; 2016-ban már 542 ezer brit vallotta magát vegánnak. 

Környezetbarát ketogén diéta

A ketogén diéta nem újdonság, Magyarországon is akadnak rendesen követői, és mint minden korszerű étrendnek, ennek is inkább az egészségmegőrzés a célja, mint a fogyás. A ketogén diétában teljesen dobják a szénhidrátokat, a gabonaféléket és a cukrot, cserébe lehet enni zöldségeket, állati zsírt és húst. Viszont. Mint tudjuk, milyen messze vagyunk attól, hogy a klímaváltozást finoman csak globális felmelegedésnek hívjuk, így a ketogén diéta hívei is aggódni kezdtek a károk miatt, melyeket a húsevés okoz az állatoknak és a bolygónak. A megoldás már körvonalazódni látszik, főleg az Egyesült Államokban terjed az új, népszerű irányzat, a környezettudatos ketogén diéta; a módosult étrend szerint ugyanúgy sok zsírt és proteint lehet fogyasztani, de húst nem. Szintén új vonal a vegán keto, ami azért merészen hangzik egy állati zsírokra és húsokra alapozott diéta esetében.

Időszakos böjt (Intermittent Fasting - IF)

A böjt valamilyen formában mindig visszatér a fősodorba, az elmúlt években az ún. intermittent fastingként, azaz időszakos böjtként. Mivel ezt a fajta étrendet nagyon sok személyi edző és a sportot általában profi szinten űző ember követi, kicsit könnyebb szívvel vág bele az ember, mint amikor spirituálisan egyre magasabbra jutó időjósok ajánlják a léböjtkúrát. A legtöbben a 16/8-as módszerre esküsznek, eszerint a reggelit ki kell hagyni, és a nap további részében csak egy 8 órás időablakban lehet étkezni. Hogy ez hánytól hányig tart, mindenki maga dönti el, de ezen az időszakon kívül nem szabad enni egyáltalán semmit. Így egy 24 órás perióduson belül lesz 16 óra, amikor a szervezet böjtöl.

Tudatosabb futás

Az elmúlt pár évben mindenki elkezdett futni. Ezt nyilván minden kedves olvasó pontosan tudja, hiszen ha akarjuk, ha nem, látjuk a közösségi oldalakon. Idén azonban vége a bele a nagyvilágba futásnak, eljött a perc, hogy tudatosabban fussunk, úgy, mint az atléták. 2019-ben minden rendes futó megtanulja, mi a különbség a fartlek, az interval és a tempo futás között, ahogy végre tisztába teszi a fejében a laktátküszöb fogalmát is. Legalábbis ezt mondják a futóatyaúristenek. Nem rossz játék már most fogadni a barátainkkal arra, melyik közös ismerős lesz az első, aki a lefutott km-ek mellett laktátszintjéről is megemlékezik következő posztjában.

Okosedzés otthon

Alaptétel, hogy ha nincs edző, ha nincs heti rutin, akkor még a legelszántabbak is hajlamosak rá, hogy a nagy fogadkozások utáni egy hónapon belül feladják nagyszabású terveiket. A technológiai fejlődés azonban szerencsés fordulatot hozott ezen a területen is. Aki hozzám hasonlóan perverz módon szereti nézegetni az otthoni edzésprogramokat hirdető fitnesztrénerek instáit, láthatja, hogy valóban elkezdett működni a virtuális biztatás. Ez részben annak köszönhető, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően mégiscsak van valami edzőféléje az embernek, aki szerencsés esetben reposztolja elért eredményeinket, másrészt a valódi közösség egyre könnyebben pótolható a virtuálissal. 

Az eredményeket jól nyomon követő otthoni edzésprogramok mellett vannak már jóval kifinomultabb módszerek is, rengeteg interaktív fitneszóra közül választhatunk. Ráadásul a közösségi oldalakon aktív edzők előszeretettel mutatnak rá, hogyan lehet edzőterem nélkül, akár saját dohányzóasztalunk segítségével is edzeni. Van, akinek elég, ha feliratkozik egy Youtube-csatornára, és rendesen végig is csinálja a gyakorlatokat, de akinek nagyon sok pénze van, ma már jóval kifinomultabb megoldást is választhat. Például a Tonal nevű digitális edzőrendszer segítségével mini, gyorsan összepakolható edzőtermet nyithatunk otthonunkban, de ha nagyon Jetsonsban nyomnánk, kipróbálhatjuk a Naked nevű digitális tükröt, amivel 3D-ben követhetjük testünk változásait - kívül-belül. A Tonal 3 ezer dollárba, a Naked 2 ezerbe kerül.