Az USA-ban nem kényszerítik földre a Boeing 737 Maxokat

Az Ethiopian Airlines 302-es járatának vasárnapi tragédiája után több ország, például a legtöbb Boeing 737 Max típusú géppel rendelkező Kína légügyi hatóságai rendelték földre a Boeing 2017-ben kifejlesztett, de két év alatt a legsikeresebb modelljükké elő lépő gépeit. Etiópiában egy ilyen gép zuhant le közvetlenül a felszállás után 157 ember halálát okozva, alig fél évvel azután, hogy Indonéziában egy ugyanilyen típusú gép szenvedett nagyon hasonló balesetet. Abban 189-en vesztették életüket.

Egy, az Ethiopian Airlines-nak épített Boeing 737 Max függőleges vezérsíkja a Boeing washingtoni gyárában.Fotó: STEPHEN BRASHEAR/AFP

A vizsgálatokba az amerikai hatóságok is beszálltak, az amerikai közlekedésbiztonsági tanács (NTSB) szakértői a helyszínen vizsgálódnak. És vizsgálódik a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) is, amely első körben nem kényszerítette földre a géptípus gépeit, viszont módosításokat rendelt el a típusnál.

Az FAA ajánlása szerint a gépek robotpilótáját szabályozó ún. "controll law" programon kell módosítani, legkésőbb áprilisig, egyben frissíteni kell a kezelőszemélyzet kiképzőkönyveit is. Az már az indonéziai baleset után felmerült, hogy a problémát a korábbi 737-es modellekétől eltérő program okozhatta, legalábbis a Boeing a tragédia után már frissített a programon, és megkezdte a pilóták továbbképzését is.

Repülési szakemberek szerint igen ritka, hogy egy új repülőgép-modell rövid időn belül kétszer is kudarcot valljon. A most vasárnapi baleset után a hétfői tőzsdei kereskedésben a Boeing részvényei 13 százalékos eséssel nyitottak, bár a nap végére az esés végül 5 százalékosra mérséklődött.