Oktatási szakszervezetek és civilek kérik, hogy halasszák el az új nemzeti alaptanterv bevezetését

Szavazz az elmúlt 7 év 7 legjobb cikkére!

„Ebben a helyzetben úgy gondoljuk, hogy közös a felelősségünk abban, hogy a következő hónapokban lehetőség szerint a lehető legkevesebb legyen a felesleges feszültség minden ágazatban. Ehhez most arra van szükség, hogy a járványügyi vészhelyzethez szorosan nem kapcsolódó vitás ügyeket átmenetileg félretegyük, és azokra a problémákra, kihívásokra koncentráljunk közösen, amelyek a koronavírus-járvány következtében hozzák új, váratlan és nehéz helyzetbe a tanárokat, diákokat, szülőket”

- áll abban a levélben, amit a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), a Civil Közoktatási Platform (CKP) és számos más oktatási szervezet írt Orbán Viktornak, Kásler Miklósnak, Palkovics Lászlónak és Gulyás Gergelynek. A levél írói arra kérik a kormányt, hogy 

függesszék fel a nemzeti alaptanterv 2020 szeptember elsejére tervezett bevezetését,részben a már korábban megfogalmazott szakmai kritikák miatt, részben pedig azért, mert

  • a bevezetésére szánt idő rendkívül rövid,
  • a szükséges elvégzendő feladatok elől a digitális munkarendre való átállás elvonja az időt, energiát,
  • amennyiben elhalasztásra kerülne a Nemzeti Alaptanterv, a rendkívüli helyzetben szerzett tartalmi, módszertani tapasztalatok beépíthetők lennének az új alaptantervbe,
  • az oktatási ágazat dolgozóinak többsége megnyugvással fogadna egy ilyen több mint gesztusértékű bejelentést.

Az elmúlt hónapokban oktatási szakértők, szakmaiszervezetek, tantestületek és egyházi iskolákban tanító pedagógusok is bírálták az alaptantervet.

A levél írói szerint a NAT bevezetésének elhalasztásával nem kellene látatlanban megrendelni azokat a módosított tankönyveket sem, amik egyelőre nem készültek el.

Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke tavaly januárbanFotó: Adrian Zoltan/Kepszerkesztoseg

Azt kérik, hogy függesszék fel a szakképzés átalakítását is. „Különösen aggályosnak és feszültségkeltőnek tartjuk 30 ezer ember munkajogi helyzetének átalakítását” - írják arra utalva, hogy ősztől a szakképzésben dolgozó pedagógusok kikerülnének a közalkalmazotti törvény hatálya alól. 

Ezen kívül kérik, hogy ha a járvány miatt újra kellene gondolni az érettségi és a szakmai vizsgák lebonyolítását, abba őket is vonják be. Illetve azt írják,

„közösen tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a speciális nevelésű igényű, a nehéz sorsú családokban élő és a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekekért”.A levélhez csatlakozó szervezetek:

  • Agóra Oktatási Kerekasztal
  • Akadémia Határok Nélkül
  • Alapítványi és Magániskolák Egyesülete
  • Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM)
  • Civil Kollégium Alapítvány
  • Csak Együtt Van Esély - szülői érdekvédelmi csoport az SNI-s gyermekekért
  • Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA)
  • Diákszolidaritás Akció
  • Hálózat a Tanszabadságért
  • Hívatlanul Hálózat
  • Igazgyöngy Alapítvány
  • Keresztény Pedagógus Társaság
  • Keresztény Pedagógusok Szakszervezete
  • Könyvtárostanárok Egyesülete
  • Magyar Környezeti Nevelési Egyesület
  • Magyar Pedagógiai Társaság
  • Magyartanárok Egyesülete
  • Oktatási Vezetők Szakszervezete
  • Osztályfőnökök Országos Egyesülete (OFOE)
  • Szülői Hang Közösség
  • Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért
  • Tanítanék Mozgalom
  • Tankönyvesek Országos Szövetsége (TANOSZ)
  • Történelemtanárok Egylete