A Momentum azt követeli, hogy a kormány függessze fel a Budapest-Belgrád vasútvonal építését

Két hír az elmúlt napokból:

  • Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes kedd éjjel benyújtott salátatörvény-tervezete 10 évre titkosítaná a Budapest-Belgrád vasútvonal - jórészt Mészáros Lőrinc cégcsoportja által kivitelezett, 590 milliárdos - felújításának szerződéseit, mert „a Beruházás megvalósítása kiemelkedően fontos közérdek, a Beruházás megvalósítása érdekében kötendő szerződések halasztást nem tűrő, kiemelkedően fontos közérdek célját szolgáló szerződésnek tekintendők”.
  • Gulyás Gergely miniszter szombati bejelentése szerint a politikai pártok idén az állami támogatásuk ötven százalékát kell átutalják a védekezési alapba, ebből 1,2 milliárd forintot várnak, az önkormányzatok pedig a gépjárműadó bevételeit kell átirányítsák a központi költségvetésbe, ez 34 milliárd forintot tesz ki. A fővárosi kerületek ellenzéki polgármesterei szerint ez igazságtalan, és megnehezíti az erejükön felül dolgozó önkormányzatok munkáját.

A Momentum ezt a két hírt kapcsolta össze, amikor a vasútvonal építésének leállítását kezdte követelni a kormánytól.

Szerintük ugyanis szerint „ez a beruházás önmagában felesleges, és különösen a vírusjárvány sújtotta egészségügyi és gazdasági válságban egyáltalán nem időszerű, sőt, kifejezetten káros Magyarországra nézve! A kormány állítsa le a vasútvonal építésével kapcsolatos összes beruházást, az erre szánt 590 milliárd forintot pedig fordítsa a magyar egészségügyre és a magyarok munkahelyének megőrzésére!”

Emlékeztetnek rá, hogy Gulyás Gergely tegnapi bejelentése alapján körülbelül 34 milliárd forintot vonnak el az önkormányzatoktól, mely „ennek a beruházásnak a töredéke, viszont több önkormányzat működését, ezzel az idősek és karanténban élők napi ellátását is veszélyezteti.” 

A Momentum szerint „különösen felháborító, hogy ezzel a beruházással nem csak Mészáros Lőrinc, Orbán Viktor strómanjának zsebét tömi a kormány - mivel a magyarországi szakasz kivitelezésével meglepő módon egy a felcsúti milliárdos érdekeltségébe tartozó cég lett megbízva -, hanem Kína zsebét is. Afelé a kínai állam felé adósítja el Orbán Viktor Magyarországot, amely a jelenlegi vírusválság egyik fő indikátora a titkolt információk és késői cselekvések okán, és amely ország a járványból fakadó gazdasági válságot kihasználva kínálja silány minőségű áruit többszörös áron a szorult helyzetben lévő európai nemzeteknek.”

Megjegyzendő, hogy a politikában és a médiában 590 milliárdosként rögzült beruházásról kötött szerződés értéke dollárban van megadva, az Opus Global tőzsdei közzététele szerint 2,078 milliárd dollár, ami a forint zuhanása miatt mai értéken már 700 milliárd forint.

Érdekes adat: három napja elindult az első hosszútávú tehervonat Vuhanból, ez többek között a Mészáros-cégcsoport által építendő Budapest–Belgrád-vasútvonalhoz hoz ellátás - írja az Index.

Tegnap a Momentum elnöke, Fekete-Győr András arról posztolt, hogy az oligarchák is beszállhatnának a válságkezelésbe. Tiborcz István - akinek Mészárossal közös vagyonkezelője a napokban nyert 2 milliárdot kikötőfejlesztésre - még korábban, március közepén két új lélegeztetőgép árát adományozta az Uzsokinak