Elég volt egy kattintás a rossz helyre, és egy család minden megtakarítását ellopták az adathalászok

88 négyzetméteres, felújított lakás a VI. kerületi Zichy Jenő utcában mindössze 30 millióért - ez volt az ajánlat, amiről végül valóban kiderült: túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.

A 24.hu által részletesen bemutatott történet szereplői a fiuknak kerestek lakást, amikor belefutottak a kecsegtető hirdetésbe. A tulajdonos testvéreként bemutatkozó férfival emailen egyeztettek, amely során két kérése is felkeltette a gyanakvásukat: rákérdezett, hogy az OTP-nél vezetik-e a számlájukat, és hogy tudják-e ugyanarról a számláról utalni a teljes összeget. De a furcsa körülmények ellenére folytatták a beszélgetést, hiszen egyelőre nem volt többről szó, mint hogy küld még képeket a lakásról.

Csakhogy a képek mellett az email tartalmazott egy ingyenesen letölthető, amúgy legális célokra is használható programot, ami egy kattintás után lehetővé tette az adathalászoknak, hogy hozzáférjenek a reménybeli vevők számítógépének minden adatához, jelszavához, és így többek között a vállalkozásuk netbankjához is. Ezeken a felületeken legtöbbször sms-azonosításra is szükség van, de a csalóknak erre is volt módszere, az ún. SIM-cserés (SIM-swap) átverés.

A megszerzett céges aláírási címpéldánnyal besétáltak egy Telekom-üzletbe, és a családi vállalkozás nevében igényeltek három új telefonkártyát. Amikor a házaspár észlelte, hogy a céges telefonjaik nem működnek, felhívták a Telekomhoz, ahol viszont azt közölték velük, hogy műszaki hiba történhetett. A házaspár várta, hogy megoldódjon a probléma, de közben már megtörtént a baj:

amikor pár nap múlva beléptek a netbankjukba, azt látták, hogy életük minden megtakarítása, a számlán lévő 51 millió forint mind eltűnt.

Futottak a bankhoz és a rendőrséghez, az OTP vizsgálatot indított, a rendőrség pedig csalás miatt nyomozást. A házaspár emellett ügyvédet fogadott, és sérelemdíjat vár a Telekomtól, mivel szerintük az új SIM-kártyák kiadása felelőtlenül történt, és akkor is hibázott a cég, amikor nem közölték velük, hogy kártyacsere miatt szűnt meg a szolgáltatásuk. A Telekom viszont fenntartja, hogy szabályosan jártak el, így az ügy alighanem bíróságra kerül.

Az OTP szintén azt hangsúlyozta, hogy nem hibáztak, de - miután a házaspár egy hónapig élt abban a tudatban, hogy mindenük odalett - 

a bank egyedi döntés alapján kárpótolta őket, és jóváírta a számlájukon a teljes ellopott összeget

Az eset nem egyedi, a 24.hu nemrég egy szegedi férfi történetét is megírta, akit nagyon hasonló módon károsítottak meg. Az OTP tanácsokat is ad ügyfeleinek az adathalászat kivédésére.

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér