A BKV felügyelő bizottsága nem támogatta a feljelentést az orosz metrókocsik ügyében

2020 december 9., szerda 19:48

A BKV felügyelő bizottsága a független szakértői vizsgálatot megtárgyalva három javaslatot fogalmazott meg (a DK-s tagoké feljelentést akart), de egyik sem kapott többséget – írta meg a Magyar Narancs.

A jelentést januárban rendelte meg a főpolgármester, augusztus végére a Budapesti Műszaki Egyetem, egy ügyvédi iroda és egy gazdasági szakértő készítette el. A szakértők szerint a 222 kocsi nagyfelújítása gazdaságilag úgy is kedvezőbb konstrukció volt újak vásárlásánál, hogy a 30 éves élettartamuk alatt még 15 milliárd forintot kell rájuk költeni, főleg a klimatizálás megoldására.

Műszakilag a 30 éves futásidőt tudják teljesíteni, bár ezt a feltárt anomáliák (főleg a padlókorrózió) kedvezőtlenül befolyásolják. A leszállított járművek korszerűek, noha a gyártás minősége bizonyos esetekben gondatlan, sorozathibás, és ezek miatt több garanciális bejelentést kellett tenni.

A jelentés szerint a felhívás szempontrendszere nem kényszerítette rá az ajánlattevőket arra, hogy adott ár mellett a legjobb műszaki tartalmat ajánlják meg, ezt a későbbi szerződésmódosítások is alátámasztják. De a tendereztetési eljárással a BKV nem sértett jogszabályt, nem volt jogszerűtlen, csak műszakilag ésszerűtlen, ezt viszont kompenzálták a későbbi szerződésmódosításokkal. A vázszerkezet teljes újragyártása, új típusú vontatómotorok és a garanciális idő 20-ról 30 évre való emelése is bekerült ezekbe.

Az M3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény indulás előtt a Kőbánya-Kispest megállóban 2017. március 20-án. Fotó: Balogh Zoltán/MTI

A szakértők szerint bár a felújított szerelvényeknek magasabbak az üzemeltetési költségei, mint az újaknak, de ez nem éri el az újak és a felújítottak beszerzési ára közötti különbséget, így jó döntés volt az orosz szerelvények felújításáról. Az új szerelvények beszerzése 108 milliárd forintba, a felújíttatás csak 72 milliárdba került. (Magyar Narancs)