1,6 millió forintból hirdették az A kopasz oszt nevű kormánypárti Facebook-oldal egyetlenegy posztját

A fideszes médiavilágnak vannak mindenféle hivatalos Facebook-oldalai, de vannak olyan nagyobb oldalak is, amiket nem vállalnak fel nyíltan, mégis egyértelműen hozzájuk köthetők, mint például a 150 ezer fős ELÉG. 2018-ban a fideszes Facebook-hadsereg egyik tagja a 444-nek részletesen elmesélte, hogyan működik a rendszer, és a trollhadsereg még aznap be is mutatta, mire képes.

Mostanra már igyekeznek felépíteni kifejezetten Fidesz-párti influenszereket is, ilyen például az ország egyik legjobban kaszáló tanácsadója, a Fideszhez amúgy is évtizedek óta köthető Rákay Philip, aki újabban egy gyorsan közel 60 ezer lájkolóra nőtt Facebook-oldalon üzenget ellenzéki politikusoknak.

Az oldala 2020 őszén indult el, és a Facebook hirdetéstára szerint eddig három posztot hirdettek meg a Facebookon, összesen közel 1 millió forintért. A három poszt együtt potenciálisan 0,5-1 millió embert ért el.

Vagy ott van például a 10 ezer lájkolós, úgynevezett A kopasz oszt oldal, amin Rákay Philiphez hasonló stílusban oszt a kopasz. Egy olyan influenszerről van szó, aki modellként pózol kopaszon az ellenzéket ekéző feliratok alatt.

A kopasz (Filep Dávid) eddig pár ezer forintokért hirdette a posztjait, csakhogy a múlt héten egyetlenegy korábbi posztjára, egy Jakab Péter Jobbik-elnököt ekéző videóra elköltöttek 1,6 millió forintot. Velem is szembejött a poszt hirdetésként, a Facebook azt írta, a „hirdető (A kopasz oszt) olyan embereket próbál elérni”, akiket érdekel Orbán Viktor, 18 és 55 közöttiek, és az elsődleges földrajzi helyük Magyarország. A poszton 15 ezer lájk van, vagyis egy lájk több mint 106 forintjukba került.”

A hirdetéseket egyébként nem Rákay Philip vagy a kopasz fizette, hanem a Megafon Központ

Tavaly ősszel írtunk arról, hogy a 2019-es önkormányzati választás óta állítólag aggódik a Fidesz, mert a méréseik szerint nem túl népszerű a fiatalok között, és ez ellen többek között azzal próbálnak tenni, hogy a fideszes pénzből fenntartott Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója, Kovács István vezetésével felállították a Megafon Központot, aminek a célja: összeterelni és kiképezni azokat az influenszereket, akik szerint konzervatívnak lenni szexi, menő és rock&roll, hogy megálljt parancsoljanak az interneten pusztító liberális véleményterrornak.

A Megafon azt állítja, nem kapnak közpénzt, és tavaly nyáron a Facebook-oldalukon arról számoltak be, hogy már 1,5 millió forintnyi adományt kaptak. Ahhoz képest, hogy egy-egy influenszert milyen bőkezűen támogatnak, a Megafon oldalának egyetlen posztját sem hirdették még, és az Alapjogokért Központ, de még Kovács István is csak pár ezer forintokért hirdeti a saját posztjait.

A Megafon támogatja a pestisrácokos Bohár Dánielt is, bár ennek a Facebookon eddig nincs nyoma, őt Instagramon tolták meg. De a volt figyelős, a magát eddig csak pár száz forintokért hirdető – Karácsony Gergelyt felelőtlen kirándulgatással vádoló – Deák Dánielt támogatják, akinek egy posztjára eddig 60-70 ezer forint ment el, de a kampány még tart.

A Megafon oldala szerint eddig gyakorlatilag csak Rákay, Bohár, Deák és a Pesti TV-ben is szerepeltetett kopasz az, akiket támogatnak, illetve legújabban Bayer Zsoltot is, tehát csak hangsúlyozottan Fidesz-közeli karaktereket.

Kerestük a Megafont és Rákay Philipet is, hogy megtudjuk, milyen konstrukcióban hirdetik a posztokat, mennyiből gazdálkodnak, és honnan származnak a bevételek, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Címlapkép: A kopasz oszt/Facebook)