Elkezdődött a Sarkvidéki Expressz száloptikai kommunikációs vonal lefektetése Murmanszknál

augusztus 6., péntek 16:29

Elkezdődött a Barents-tengeren pénteken a Sarkvidéki Expressz elnevezésű, tenger alatti kommunikációs kábel lefektetése, ami az orosz északi sarkvidéken áthaladva fogja összekötni Murmanszkot és Vlagyivosztokot.

Orosz hadihajó a Barents-tengeren 2021. május 26-án Fotó: Pavel Lvov/Sputnik via AFP

„Ma elkezdjük a mélyvízi munkálatokat az optikai kábel lefektetésében a Barents-tengeren. A kilépési pont a Tyeriberka parti állomásnál található, a további munkálatok a Barents-tengeren, keleti irányban zajlanak majd” – közölte Murmanszkban a sajtóval Alekszej Sztrelcsenko, a kivitelező Upravlenyije Perszpektyivnih Tyehnologij (UPT, Perspektivikus Technológiák Hivatala) részvénytársaság vezérigazgatója.

Elmondta, hogy az UPT korábban vízszintes fúrással 4 kilométernyi kábelt fektetett le Tyeriberkánál, amit most kapcsoltak össze a mélytengeri szakasszal. A vezetéket 1,5 méteres mélységben vezetik a tengerfenéken, hogy megóvják a kábelt a vonóhálóktól és horgonyoktól.

Az első, kb. 400 kilométernyi kábelt, amit az UPT új murmanszki üzemében gyártottak le, csütörtökön rakodták fel egy kábelfektető hajóra, ami naponta több mint 12 kilométernyi vezetéket lesz képes lefektetni. A projekt megvalósításában kilenc hajó vesz részt: négy felmérő- és három ellátóhajó, valamint két kábelfektető hajó: a Northern Wave és a Yauza.

A Sarkvidéki Expressz első, Tyeriberka és Amderma közötti szakaszát helyezik üzembe. A 65 milliárd rubeles (kb. 889 millió dolláros), állami finanszírozású projektben hat pár, 104 Tb/s (terabit/secundum) kapacitású optikai kábelt fektetnek le, 12 650 km hosszan. A munkálatokat 2026-ban fogják befejezni.

Az Európa és Ázsia közötti legrövidebb üvegszálas vezeték a műholdas kommunikáció alternatívája kíván lenni az északi szélességi körökön, megbízható és megfizethető kommunikációt, illetve gyors internetet biztosítva az orosz sarkvidéken. A Sarkvidéki Expressz célja, hogy biztosítsa az északi tengeri útvonal, annak kikötői infrastruktúrája és az északi-sarkvidéki olaj- és gázipari, továbbá a környezetvédelmi projektek fejlesztéséhez szükséges digitális alapot.

A projektet tavaly novemberben az Oroszország Közlekedése kiállításon jelentették be. A kivitelezés az orosz közlekedési minisztérium megbízásából, a Roszmorrecsflot, a Roszmorport és a Morszvjazszputnik állami vállalatok támogatásával valósul meg. (MTI)