1600 milliárdot sem sajnál a kormány arra, hogy visszavásárolja a Budapest Airportot

üzlet
2021 október 27., 08:11
Az airBaltic lett légitársaság CS300 típusú repülőgépe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2019. március 12-én.
photo_camera Az airBaltic lett légitársaság CS300 típusú repülőgépe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2019. március 12-én. Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Egy éve tett először ajánlatot a kormány a Budapest Airport tulajdonosainak, de a 3 milliárd eurós ajánlatot akkor a tulajdonosok kevesellték.

Néhány hónapja 4 milliárdra kúszott fel az ajánlat, még alig két hete is ez a szám keringett a sajtóban, de így sem született meg a megállapodás.

A 24.hu most arról ír, hogy a kabinet 4,44 milliárd eurót, azaz közel 1600 milliárd forintot sem sajnálna a Liszt Ferenc Nemzetközi Repteret üzemeltető cégért.

Erről elsősorban a tulajdonos német reptér-üzemeltető AviAlliance (kb. 55% százalék) konszern, egy szingapúri befektetési alap tulajdonában álló cég, a Malton (kb. 23%), továbbá egy kanadai nyugdíjalap (Caisse de dépot et placement du Québec - kb. 21%) képviselőivel kell megegyeznie a kormánynak.

Orbán Viktor miniszterelnök mindenesetre magabiztosan nyilatkozott a napokban, és azt ígérte, hogy az üzlet még ebben a naptári évben lezárul.

A lap szerint a vételi ajánlatot tevő konzorciumnak tagja lehet a Mol Nyrt. és Jellinek Dániel cége, az Indotek Csoport, de a magyar állam ragaszkodik a legalább 51 százalékos üzletrészhez.

A cikk megjegyzi, hogy a vételár meglehetősen combos, különös tekintettel arra, hogy milyen veszteségeket szenvedtek el a légi utaztatásban érdekelt vállalatok a koronavírus-járvány kitörése óta, így például a repülőteret üzemeltető Budapest Airport utasforgalma is a negyedére, 16,2 millióról 3,86 millió főre zsugorodott, 30 milliárdos nyeresége egy év alatt 40 milliárdos mínuszba fordult át, hitelekre szorult.

A Deutsche Bank ezzel együtt 4,2 és 4,7 milliárd euró közé teszi a cég értékét, viszont az árba beletartozik annak az 1,4 milliárd eurós hitelnek az átvétele is, ami kötelezettségként szerepel a mérlegben, és amit még a 2005-ben történt privatizáció idejében vettek fel.

A 24.hu szerint az ajánlattevők úgy kalkulálnak, hogy 2023-ra visszarendeződik a légiforgalom a koronavírus előtti szintre, és a befektetés akár 15 év alatt megtérülhet, de ezt a megkérdezettek túlzottan ambiciózus elképzelésnek látják, mivel a reptér rengeteg fejlesztésre és beruházásra szorul. (24.hu)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.