A Törvényalkotási Bizottság csütörtök délutáni ülésén tárgyalja többek között a nemzeti vagyonról szóló törvény módosítását. Ehhez érkezett értesülésünk szerint egy igen érdekes beadvány, amit a bizottság fideszes és kereszténydemokrata képviselői közösen jegyeznek, ám cikkünk megjelenéséig még nem töltöttek fel a parlament honlapjára.
A módosításokat hosszan soroló szöveg legizgalmasabb része arról szól, hogy a kormánypárti képviselők kivennének öt céget azok közül, amelyek eladását jelenleg törvény tiltja. A törvény mostani állása szerint ezek a cégek "nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonban tartandó állami tulajdonban álló társaságok".
E cégek a következők:
A cég jelenleg 100 százalékban állami tulajdonban van, elsősorban a honvédségnek nyújt híradós szolgáltatásokat, de foglalkozik kutatás-fejlesztéssel is.
Szintén 100 százalékban állami tulajdonban van, elsősorban haditechnikai eszközök karbantartásával, felújításával foglalkozik.
Ez is teljesen állami tulajdonban van, és elsősorban a légvédelmi eszközök javításával foglalkozik.
Szintén teljesen állami vállalat, a magyar és a koszovói légtér forgalmát irányítja. Utóbbit a NATO felkérésére teszi.
Itt csak 50% + 1 szavazat az állam részesedése, a legnagyobb hazai kézben lévő járműipari vállalat. 2011-ig csak 16 százaléka volt az államé, akkoriban az Orbán-kormány vásárolta meg a többi részvényt, azzal a kormányszóvivői magyarázattal, hogy "a Kormány lezártnak tekinti a tömeges privatizáció időszakát, felelősen kívánja kezelni a nemzeti vagyont, és gyarapítani fogja azt".
Amennyiben ezek a cégek kikerülnek a nemzeti vagyonról szóló törvény hatálya alól - márpedig ha a kormánypárti képviselők ezt akarják, akkor így is lesz -, elvben eladhatóvá válnak.
A beadvány indoklása szerint a "védelmi ipari beszerzés központosítása érdekében szükséges egységes tulajdonosi struktúra kialakításához szükséges technikai módosítás" az oka, hogy leveszik ezeket az eladhatatlan cégek listájáról.
A Rába és a HungaroControl azonban kilóg ebből a sorból, és rájuk az indoklás még utalásszerűen sem tér ki. Bár mindkettőnek van valamennyi kötődése a honvédséghez, hiszen előbbi katonai járműveket is gyárt, az utóbbi pedig a légierőnek is nyújt szolgáltatást, de ezek a másik hárommal szemben nem a hadsereghez szorosan kötődő vállalatok.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.