Ha azt hitted, hogy a mai minden kormánytag számára ünnepnap, olvasd el Nagy Márton válaszát a Ryanair-nek

POLITIKA
2022 június 15., 09:48
Nagy Márton Orbán Viktort figyeli a Parlamentben 2022. május 24-én
photo_camera Nagy Márton Orbán Viktort figyeli a Parlamentben 2022. május 24-én Fotó: Németh Dániel

Történelmi verés, NA UGYE, most kell szerénynek lenni, és már csak az a kérdés, mit csinálunk életünk hátralévő részében - a futballvezérelt miniszterelnök és kormánya delíriumos állapotban van a 4-0 után, és ez érthető is. Ilyenkor egyetlen kormánytagnak sem akadhat fontosabb dolga, mint mézes-mázas üzenetben gratulálni a kormányfőnek a nemzet - „rajtam, magyarokon kívül” - sikere után.

A harc azonban, amit a kabinet mindeközben a háborúpárti Európával és főként a különadóval sújtott multinacionális vállalatokkal vív, eközben tovább zajlik, a legfőbb ellenfél pedig a Ryanair légitársaság.

A kormányt ezen a fronton egy újonc csapattag, Nagy Márton gazdaságfejlesztéssel megbízott miniszter képviseli, akinek láthatóan még szoknia kell a szerepet.

A légitársaságoknak a kormány május végén hozott döntése értelmében az Európán belüli utazásokért 3900 forint különadót kell fizetniük utasonként, Európán kívüli utazásokért pedig 9750 forintot. Nagy egyik első döntéseként határozottan kijelentette, hogy minden olyan szektort megadóztatnak, ahol extraprofit keletkezik, köztük a légitársaságokat is, akiktől 30 milliárd forintot igyekeznek beszedni. A gazdaságfejlesztési miniszter egyeztetés nélkül jelentette be a döntését, és megingathatatlannak látszott.

Azóta a Ryanair válaszul bejelentette, hogy ők áthárítják az utasokra a pluszköltségeket, mást nem tehetnek, hiszen egyébként is veszteségesek a koronavírus okozta sokk és az energiahordozók árának megugrása miatt. Jason McGuinness kereskedelmi igazgató egyszerűen ostobaságnak nevezte a különadót, aminek az érveléséből egy betű sem igaz.

Nagy válaszul tisztességtelen gyakorlatnak nevezte a cég döntését, és fogyasztóvédelmi eljárás indítottak a társasággal szemben, azt a látszatot keltve, hogy nincs joga ilyen lépést tenni a Ryanairnek.

Erről kiderült, hogy nem igaz, hiszen törvény nem, csak a piac korlátozhatja ebben a céget, és a légitársaság nem is hagyta szó nélkül az eljárást. Olyan hangnemben válaszoltak Nagynak, amihez a kormány környezetében nem nagyon vannak hozzászokva.

„Küldeni fogunk neki egy új könyvecskét, a Közgazdaságtudomány a hülyéknek címűt, reméljük, hogy tanulmányozni fogja, és meg tudja magyarázni, miért vetnek ki extraprofitadót egy olyan veszteséges iparágra, mint a légitársaságoké.”

- alázta válaszul a minisztert Michael O'Leary vezérigazgató, aki szerint ez nem extraprofitadó, hanem a kormány által elkövetett útszéli rablás, aminek semmi köze nincs a valósághoz, és felszólította, hogy vonja vissza a törvényt. O'Leary nem állt meg itt, hanem a HVG-nek adott interjújában mindezt még megtoldotta azzal, hogy ötször hülyézte le az „idióta, hibbant, fogalmatlan és alkalmatlan” Nagy Mártont.

Ilyen állítások szerepelnek az interjúban többek közt:

  • „Ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel.”
  • „És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már.”
  • „Persze, hát indítottak már egy fogyasztóvédelmi eljárást, azt a mindenit! És az idióta miniszter azt is próbálja nekünk elmagyarázni, hogyan árazzunk.”
  • „Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja.”
  • „Nem ez a hibbant miniszter fogja nekünk megmondani, hogyan árazzunk, nem ő fog kritizálni minket az árazásunk miatt.”

Nagy, aki két héttel korábban még revolvert lóbálva próbálta behajtani a pénzt a légitársaságon, majd eljárást indított a céggel szemben, válaszul megszeppenve vette tudomásul, hogy milyen hangnemben beszél vele egy cég, amelyet útszéli módon próbált épp kirabolni. Ezt a behúzott farkú közleményt juttatta el a miniszter az MTI-hez szerda reggel:

„A Ryanair vezérigazgatójának stílusa elfogadhatatlan és hagy maga után kivetnivalót. Bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal. Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit, bár a kialakult gyakorlatuk nem túl empatikus a tapasztalatok szerint. Teljesen érthető, hogy egy multinacionális cég a profitot védi, nem pedig a magyar családokat, mindenkitől elvárjuk azonban a tisztességes és jogkövető magatartást.”

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.