Több órás várakozás a reptéren, törölt járatok, de mi ilyenkor a teendő?

július 5., kedd 12:27
2

Két év bezártság után idén nyáron mindenkinek mehetnékje támadt. Ennek köszönhetően a reptereken eluralkodott az káosz. A pandémia alatt csökkentett személyzettel operáló légitársaságok nem voltak felkészülve az idei dömpingre, ezért mindenhol kígyózó sorok, több órás késések és törölt járatok várják az utasokat.

A legtöbben azt hiszik hogy nincs kompenzáció az őket ért veszteségért. A hvg.hu Salamon András jogi tanácsadó segítségével összeszedte, hogy milyen esetekben és milyen mértékű kártérítésre számíthatnak az utasok.

A kompenzáció mértékét alapvetően egy Európai Uniós rendelet határozza meg, tehát az utasbiztosítás nem alapvető feltétel. Ha uniós országból indulunk, akkor minden járatra érvényes, ha nem uniós országból indulunk, akkor csak az Európai Gazdasági Térségben (EU+Izland, Norvégia és Svájc) regisztrált légitársaságok szolgáltatásaiért járhat kompenzáció.

Kompenzáció a reptéren

Késéseknél az utasoknak étel és ital (ez akár lehet csak egy pohár víz és egy szalámis szendvics is) jár a várakozás idejére:

  • 0 - 1500 kilométeres távolságnál 2 órás késés esetén;

  • 1501 - 3500 kilométeres távolságnál 3 órás késés esetén;

  • 3500 kilométeres távolság fölött 4 órás késés esetén.

A légitársaság köteles az utasoknak az éjszakára szállást és oda-vissza transzfert biztosítani,

  • ha 4 óránál többet késik a repülő;

  • ha túlfoglalás miatt az utast nem engedik fel a gépre;

  • ha törlik a járatot (és az utas nem tud hazamenni).

A légitársaságnak utólag kell a szállás és a transzfer költségeit biztosítani, ha nincsen ügyintézőpultjuk az adott reptéren.

Pénzbeli kompenzáció

Az utasok 3 órás késés, járattörlés (az indulást megelőző 14 napos intervallumban) és túlfoglalás esetén jogosultak pénzbeli kompenzációra is. Ez az összeg;

  • 0 - 1500 kilométeres távolságnál 250 euró (kb. 100 ezer forint)

  • 1501 - 3500 kilométeres távolságnál 400 euró (kb. 160 ezer forint)

  • 3500 kilométeres távolság fölött 600 euró (kb. 240 ezer forint).

Feleennyi az összeg, ha a légitársaság felajánlja, hogy átfoglalással és 1500 kilométer alatt legfeljebb két, 1500 és 3500 kilométer között három vagy több mint 3500 kilométer esetén négy órás késéssel eljuttatja az utast a célállomásba.

A kártalanítás akkor is jár, ha több mint három órás késéssel érkezünk meg, kivéve, ha ezt rendkívüli körülmények indokolják. Itt van egy fontos időpont: a repülőgép érkezése az ajtó kinyitásának pillanata.

Járattörlésnek minősül az is, ha a gép a levegőben visszafordul vagy ha nem arra a repülőtérre érkezik, ahova a jegyünk szólt.

A légitársaság elállhat a kártérítéstől abban az esetben, ha a késés az önhibáján kívül történt, például a váratlan időjárási viszonyok miatt. Ez a felmentés az uniós joggyakorlat szerint nem vonatkozik az előre be nem látható műszaki hibákra. Ha valóban rendkívüli időjárási körülmények miatt törölték a járatot, a segítségnyújtás – vagyis a szállodai elhelyezés – ebben az esetben is jár.

Az uniós kártérítési kérelmet ezen a formanyomtatványon lehet beküldeni. Ha a légitársaságok nem válaszolnak 30 napon belül, vagy úgy utasítják el az igényt, hogy szerintünk nincs igazuk, akkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz is lehet fordulni.

Lénárd Lili cikke

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt