A battai finomító leállása miatt fenntarthatatlan a hatósági benzinár a Mol illetékese szerint

gazdaság
2022 július 27., 16:55
comments 30

A hét végén leáll a Mol százhalombattai finomítója. A Dunai Finomítóban tervezett karbantartás kezdődik, amit tavaszról halasztottak el, nem kis részben azért, hogy ki tudják szolgálni a hatósági benzinár bevezetése miatt is megugrott üzemanyagigényeket, mondta az Indexnek adott interjújában Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója. Az interjúban emellett szó esett az üzemenyagellátás biztonságáról is. Ennek fenntartásához Ratatics szerint felül kéne vizsgálni a hatósági árszabást is.. Szóba került a pozsonyi finomító, a dízel helyzete és az orosz keveréken kívüli, más típusú kőolajak feldolgozása is.

Az interjúból kiderült, hogy

  • A munkálatok két hónapig tartanak majd, leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés a finomítóban, és még akkor sem az eredeti mértékben. Teljes kapacitásra leghamarabb október végén lehet számítani.
  • A leállást eredetileg tavaszra tervezték, de a hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat.
  • További halasztásra azonban nincs lehetőség: a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása.
  • A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. Másfél éve kezdték el előkészíteni. A halasztás miatt a mintegy ötven üzemből tizenegyet le kell állítani, hogy elvégezzék a feladatokat.
  • A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki.


A leállással járó kiesést a karbantartás előtt felhalmozott saját készletekből pótolják, viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány ennek a készletnek a jelentős részét felemésztette.

„A Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja. A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítjuk át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaink felhasználásával pótoljuk. Ezek a mennyiségek azonban nem tudják teljes mértékben fedezni a hiányt, és piaci pótlásukra is korlátozottak a lehetőségek.”Hogy a hiány pótlása érdekében mit lehet tenni, Ratatics azt mondta:

„Felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esélyünk legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennek látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.”Ratatics szerint folyamatosan elemezik a piaci körülményeket, és hetente finomhangolják az ellátási stratégiájukat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudnak adni a vásárlóiknak. Szerinte a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

„Ezért mindenkitől kérjük, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára.”Az interjúból az is kiderült, hogy az ársapka-szabályozásra nem pénzügyi kérdésként, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek, de Ratatics szerint a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, kiváltképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.(via Index)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.