Az EU feldarabolná a Google-t

TECH
2023 június 14., 15:44

Az Európai Bizottság előzetes vizsgálata szerint a Google megsértette az EU versenyellenes szabályait, erőfölényével visszaélve torzítja a versenyt a hirdetési ágazatban.

Az EU előzetes megállapításaiban azt kifogásolja, hogy a Google az erőfölényét kihasználva a saját online vizuális hirdetéstechnológiai (adtech) szolgáltatásait részesíti előnyben a versenytársak, a hirdetők és azok kiadóinak kárára.

A Bizottság aggasztónak tartja, hogy a Google szándékosan juttatja versenyelőnyhöz saját szolgáltatásait, kizárva ezzel a rivális hirdetőket a piacról. Ez megerősítette a cég hirdetéstechnológiai szolgáltatásainak központi szerepét az adtech ellátási láncban, valamint képességét arra, hogy magas díjat számítson fel szolgáltatásáért. Amennyiben a megállapítás megerősítést nyer, az ilyen magatartás sértené az Európai Unió működéséről szóló szerződés vonatkozó cikkét, ami tiltja a piaci erőfölénnyel való visszaélést.

Margrethe Vestager versenyjogi biztos
photo_camera Margrethe Vestager versenyjogi biztos Fotó: JOHN THYS/AFP

Az uniós bizottság előzetes megállapítása szerint a korrekciós intézkedések meghozatala valószínűleg nem lenne elégséges annak elkerülésére, hogy a Google továbbra is saját szolgáltatásait részesítse előnyben. Ezért a szolgáltatások egy részének eladása oszlatná el egyedül a versenyjogi aggályokat. A kifogásokat részletező értesítés megküldése nem befolyásolja a vizsgálat kimenetelét.

Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos szerint a Google-nek el kellene adnia reklámtechnológiai üzletágának egy részét, mivel nem valószínű, hogy pusztán a magatartásának kiigazításával hatékonyan meg lehetne állítani a versenyellenes gyakorlatot.

Ez a lépés a vállalat legnagyobb pénztermelőjét érintheti, mivel a hirdetési üzletág tavaly a teljes bevétel 79 százalékát tette ki. 2022-ben a Google hirdetési bevételei 224,5 milliárd dollárt tett ki (beleértve a keresőszolgáltatásokat, a Gmail, a Google Play, a Google Maps, a YouTube hirdetéseket, a Google Ad Manager, az AdMob és az AdSense hirdetéseket). (Reuters/MTI)