Miközben mindenki azon vitatkozott, hogy milyen színű az a ruha, épp minden végleg megváltozott az interneten

könyv
2023 június 18., 16:17

2015. február 15-én pezsgő forgalomra ébredtek az amerikai híroldalak: három láma megszökött az arizonai lámaközpontból, és három órán át a város útjain kóboroltak, akadályozva a város forgalmát. De a lámák okozta felhajtás semmi nem volt ahhoz képest, ami aznap délután várt az amerikai és a globális internetre. A munkanap végefelé a Buzzfeed egyik legrégebbi újságírója, Cates Holderness segítségkérő levelet kapott: egy skót folkzenész, Caitlin McNeill kereste meg, aki a Tumblrre posztolt ki egy fotót arról a ruháról, melyben egy esküvőn tervezett fellépni. És mint kiderült, voltak akik a ruhát fekete-kéknek, míg mások arany-fehérnek látták.

Holderness nézte a képet, és nem értette, miről van szó: egyértelműen kék-fekete ruhát látott. Megkérdezte azért a mellette ülő kollégáját is, percek múlva pedig a teljes szerkesztőség az asztala körül állt, és üvöltözött egymással. Ezért fogta a képet, és kirakta a Buzzfeedre, azzal a címmel, hogy Milyen színű ez a ruha? Ami ezután történt, az ma már internettörténelem: csak a Buzzfeeden 37 millió megtekintésig jutott a poszt, de a világ összes online sajtóterméke napokig a ruháról szólt. A 444-en is több cikk született a témában, és a legnagyobb lapok egymás után találták ki a legkülönfélébb megközelítéseket, agykutatóktól illuzionistákig interjúvoltak meg mindenkit.

„Vannak, akik szerint ez volt az utolsó jó nap az interneten” – írja könyvében a ruhafotós napról Ben Smith, aki 2011 és 2020 között a Buzzfeed News főszerkesztője volt, és aki idén megjelent, Traffic című könyvében írta meg ennek az időszaknak a történetét. A Traffic egyszerre médiatörténeti összefoglaló, pletykák és sztorik sora a kétezertízes évek New York-i médiaelitjéről és Smith személyes fejtegetései arról, hogy miért lett mára olyan az internet, amilyen.

Olvasd tovább 4 forintért!

Az első 1000 új előfizető most szinte ingyen kipróbálhatja, milyen a Kör tagjának lenni.

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!