Több száz munkahelyet szüntet meg a Springer német médiavállalat az ország legnagyobb tömeglapjánál, a Bildnél, és a munka nagy részének elvégzéséről mesterséges intelligenciára alapozva gondoskodik – írja a német sajtó.
A beszámolók szerint a Springer e-mailben tájékoztatta a szerkesztőség vezetőit, hogy a kiadó felszámol minden „terméket, projektet és folyamatot”, ami az üzleti környezet változása miatt „soha többé nem lehet sikeres gazdaságilag”.
Így 18-ról 12-re csökkentik a Bild regionális kiadásainak számát, a 15 regionális szerkesztőségből pedig tízet bezárnak az év végéig. Bevezetik azt is, hogy a nyomtatott kiadást a Bild – fizetős modellben működtetett, a cikkek nagy részét csak az előfizetőknek biztosító – hírportáljának anyagaira építik, és mesterséges intelligencia (AI) bevetésével végzik el a kiadványszerkesztési feladatokat.
Az átalakítás azzal jár, hogy „a mai formájában nem lesz többé” szerkesztőségvezetői, lapszerkesztői, képszerkesztői, korrektori és szerkesztőségi titkári funkció, így több száz munkahelyet szüntetnek meg, mert „sajnos meg kell válnunk a kollégáktól, akiknek feladatát a digitális világban az AI látja el” – idéztek a levélből több német lapban.
Az online kiadásra és az AI-re alapozó elképzeléseket júliustól ültetik át a gyakorlatba. Az átalakítást 2024 elején fejezik be, és arra számítanak, hogy hatására a következő három évben 100 millió euróval nő a kiadóvállalat nyeresége.
A szakma legnagyobb érdekképviselete, a Német Újságíró Szövetség (Deutscher Journalisten-Verband, DJV) elutasítja a Springer terveit, és követeli, hogy a cég biztosítson más munkalehetőséget az elbocsátásra ítélet kollégáknak. Frank Überall, a DJV elnöke azt mondta, a Bild a Springer legnyereségesebb kiadványa, és a leépítés nem csak „antiszociális”, ellentétes a társadalmi felelősségvállalás elvével, hanem „szélsőségesen ostoba” is, mert a regionális hálózat leépítése a helyi ügyek iránt érdeklődő olvasóknak nyújtott szolgáltatás színvonalának csökkenésével, és végül olvasók elvesztésével jár majd.
A Bild a legutóbbi, 2022 végéről származó adatok szerint naponta 1,1 millió példányban kel el. Tíz éve, 2013 utolsó negyedévében több mint kétszer nagyobb, 2,44 milliós volt az eladott napi példányszám.
Arról, hogy már Magyarországon is látványosan alakítja át a munkahelyeket az új típusú mesterséges intelligencia, itt írtunk, de az AI veszélyeiről hosszan beszélgettünk a Newsroom legutóbbi adásában is. MTI)