Új fekete-tengeri útvonalon indult meg az ukrajnai gabonaszállítás: csütörtökön a fedélzetén háromezer tonna gabonával futott be Isztambulba az első teherhajó az ukrán Csornomorszk kikötőből, miután Oroszország júliusban felmondta a gabonaegyezményt, és visszaállította a fekete-tengeri kikötők blokádját.
A hajók - a Resilient Africa és az Aroyat - az óceániai Palau szigetország zászlaja alatt hajóznak, legénységük ukrán, török, azerbajdzsáni és egyiptomi emberekből áll. A hajók Egyiptomba és Izraelbe szállítják a búzát, ami kulcsfontosságú lehet az afrikai kontinens élelmezésében.
Ukrajna az egyik legnagyobb beszállítója az olyan terményeknek, mint a napraforgóolaj, árpa, kukorica és búza. Amikor Oroszország tavaly februárban megszállta Ukrajnát, haditengerészete blokád alá vette az ország fekete-tengeri kikötőit - csapdába ejtve ezzel körülbelül húszmillió tonna exportra szánt gabonát. Ez az élelmiszerek világpiaci árának ugrásszerű növekedését okozta - erre volt reakció az ukrán gabonatilalom is, amit a magyar kormány önkényesen meghosszabbított - és azzal fenyegetett, hogy hiány lép fel a közel-keleti és afrikai országokban, amik jelentős mennyiségű élelmiszerhez jutnak Ukrajnából. Néhány ilyen ország, köztük Afganisztán, Jemen, Szudán és Etiópia továbbra is humanitárius segélyekre szorul.
Az ukránok ezzel olyan új tengeri útvonalat próbáltak ki a Fekete-tengeren át, ami nem érinti a nemzetközi vizeket, és szorosan követi a NATO-tag Bulgária és Románia felségvizeit. Az utat korábban sikeresen megtették már olyan hajók, amik nem ukrán gabonát szállítottak.
A Guardian szerint az útvonal azután lett biztonságosabb, hogy Ukrajna több sikeres támadást hajtott végre a Krím félszigeten, ahol az orosz fekete-tengeri flotta bázisa is van. Oroszország viszont a gabonaegyezmény felmondása óta, az elmúlt két hónapban szintén támadta a gabonakikötők infrastruktúráját.
(via Guardian)