A spanyol Talgo vonatgyártó bejelentette, hogy négy hónappal a magyar Ganz-Mávag konzorcium nyilvános vételi ajánlata után a cseh Škoda is bejelentkezett a vállalatért, írja a Portfolio. A lap felidézi: korábban a svájci Stadlert is hírbe hozták a spanyol céggel, amely piacvezetőnek számít nagysebességű vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában.
Még novemberben jelent meg a hír, hogy a spanyol tőzsdén is jegyzett Talgo iránt egy magyar vevő érdeklődik, a leírás alapján a Hernádi Zsolthoz köthető Magyar Vagon sejlett fel. A spanyol lapok február elején írtak arról, hogy a Magyar Vagon érdekeltségébe tartozó Dunakeszi Járműjavító vételi ajánlatot tett a cégre. A Magyar Vagon egyetlen részvényese 2022-ig Szalay-Bobrovniczky Kristóf volt, de miután miniszter lett, a cég egy Hernádihoz köthető magántőkealapé lett.
A spanyol kormány nem akarja, hogy a Talgo magyar kézre kerüljön, Óscar Puente közlekedési miniszter egy márciusi konferencián azt mondta, mindent meg fognak tenni, hogy elutasítsák a felvásárlási ajánlatot; Madrid attól tart, hogy a tényleges vásárlók vagy orosz befektetők lehetnek, vagy végül a magyar államhoz kerülhet a cég. Korábban úgy tűnt, hogy a svájci Stadler Rail lehet a magyar vevőjelölt első számú kihívója, de most nagyon komoly ajánlattal álltak elő a csehek.
A Škoda „üzleti kombinációra és ipari egyesülésre vonatkozó ajánlatot tett, gazdasági ajánlat nélkül”, írja a Portfolio. A lap szerint a Talgo részletes információkat kért a Skodától, hogy kiderüljön, felül tudják-e múlni a magyar vevőjelölt által ajánlott 619 millió eurós (242 milliárd forintos) ajánlatot.