Kanada 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos autók importjára

gazdaság
augusztus 26., 17:18

Kanada a szomszédos Egyesült Államokhoz igazodva 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos autók importjára – jelentette be Justin Trudeau kanadai miniszterelnök. A bejelentés szerint 25 százalékos vámmal sújtják továbbá a kínai acél- és alumíniumbehozatalt.

„Az olyan piaci szereplők, mint Kína, úgy döntöttek, hogy tisztességtelen előnyhöz juttatják magukat a globális piacon” – közölte Trudeau a kabinet halifaxi kihelyezett ülésén. A tanácskozáson Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója is részt vett, és aktívan támogatta az elképzelést.

Justin Trudeau a washingtoni NATO-csúcson 2024. július 11-én.
photo_camera Justin Trudeau a washingtoni NATO-csúcson 2024. július 11-én. Fotó: Kent Nishimura/Getty Images via AFP

Globális túlkínálat teremtése

Trudeau kormánya a nyáron kezdett konzultációt arról, hogyan lehetne fellépni az ellen, amit Chrystia Freeland kormányfő-helyettes a kínai vállalatok globális túlkínálat teremtésére tett világos törekvésének nevezett .

A kanadai döntést az USA és az EU által bejelentett tervek előzték meg, miszerint magasabb vámot vetnek ki a kínai elektromos autókra.

Kanadába most csak Elon Musk Tesla cégének sanghaji üzemében gyártott elektromos autókat importálnak, kínai típusokat nem. (Eközben az Európai Bizottság egy hete éppen a kínai gyártású Teslákra kivetett vám csökkentését javasolta, 20,8 százalékról 9 százalékra.)

Freeland azt mondta, Kanada nem válik a kínai túltermelés lerakóhelyévé, és a kormány összhangban fog cselekedni az USA-val és az EU-val, különös tekintettel arra, hogy Észak-Amerikának integrált autógyártási ágazata van.

Tisztességtelen előny

Joe Biden amerikai elnök korábban azt mondta, a kínai állam elektromosautó-gyártásnak és más fogyasztási cikkeknek juttatott támogatása biztosítja, hogy az érintett vállalatoknak nem kell hasznot termelniük, ami tisztességtelen előnyt biztosít számukra a globális kereskedelemben.

A kínai cégek akár 12 ezer dolláros (4,2 millió forint) áron is értékesíthetik elektromos autóikat, a kínai napelem-, alumínium- és acélgyártás pedig képes fedezni a globális szükséglet nagy részét. Kínai tisztségviselők azzal érvelnek, hogy a gyártókapacitásuk segít alacsonyan tartani az árakat, ezzel biztosítva az átállást a környezetkímélő gazdaságra. (MTI)

Kiemelt videóink