Az elmúlt hetek szabad-szemmel alig látható, egy-két forintos mozgásához képest váratlanul nagy áremelkedés jöhet szombaton a benzinkutakon: a benzin nagykereskedelmi ára 4, a gázolajé 5 forinttal nő holnaptól, egy lépésben hasonló áremelkedésre június óta nem volt példa. A benzin átlagára várhatóan 588 forint, míg a dízelé 595 forint lesz (feltéve, hogy a kutak többsége egy az egyben érvényesíti áraiban a nagykereskedelmi árak változását).
A háttérben a közel-keleti válság eszkalálódása áll. Emiatt ugyanis a világpiacokon egyrészt drágul az olaj: a hordónkénti Brent olajár október 1-jén reggel még 70 dollár volt, ma reggel már 78,5 dollár közelében járt. Másrészt gyengül a dollárral szemben a forint: szintén október 1-jén még 355 forint környékén volt az árfolyama, most 364 forint fölött van. Gyors átváltással kijön, hogy
a forintban számolt hordónként olajár így 24 850 forint környékéről 28 500 forint fölé ment, ami nagyjából 15 százalékos áremelkedést jelent – mindössze három nap alatt.
A mostani olajáremelkedést egy olyan időszakban váltotta ki a háború, amikor egyébként minden tényező, a keresleti és a kínálati is a csökkenés irányába mutatott – mondta kérdésünkre Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. Az elmúlt két-három hónapban az ipari konjunktúra világszintű hanyatlása, és főleg Kína miatt jelentősen csökkent a kereslet (Kínában azért is, mert az autóiparban dinamikusan nő az e-autók súlya, illetve mert a nehézgépjárműveket cseppfolyós földgázra állítják át).
Közben a kínálat a nem OPEC-tagok termelésének növekedése miatt megugrott, Guyana, Brazília és az Egyesült Államok kitermelése nagyjából napi 1,5 millió hordóval nőtt, illetve nő 2025-ben, miközben csak nagyjából 900 ezer hordós az egész világ idei várható keresletnövekedése.
Az olajpiacokon így a határidős kereskedésben az utóbbi hónapokban a short, tehát áresésre játszó pozíciók száma meghaladta a long, azaz áremelkedésre számító pozíciókét. Ilyen a Covid-világjárvány időszakát leszámítva több mint húsz éve nem volt, mondja a szakértő.
Csakhogy ezt a helyzetet most igencsak megkavarta a közel-keleti háború. „Arra mindenki számított, hogy lesz katonai konfliktus Izrael és Irán között, a piac most azon aggódik, hogy milyen lesz ennek mértéke, iránya, illetve hogy mi lesz ennek a következménye” – mondta a szakértő. Az egyik kockázat, hogy Izrael a légicsapásokat az iráni olajfeldolgozó létesítmények ellen is irányítja – az ország napi olajtermelése nagyjából 3,7 millió hordó, vagyis a világpiacon is látható hatása lenne egy ilyen csapássorozatnak –, a másik az, hogy ha a konfliktus elmélyül, akkor Irán lezárja-e a Hormuzi-szorost. „Ha ezt megteszi, annak nagyon súlyos kihatása lehet a világ olajpiacára, ugyanis ezen a szoroson halad át a világ olajkereskedelmének 45 százaléka” – mondja Pletser.
Az utóbbi napokban az aggodalmat az fokozta, és mozgatta fel az árakat, hogy a Biden-kormányzatban állítólag szó volt az előbbiről, vagyis az iráni olajipar elleni izraeliek légicsapásokról. „Az látszik, hogy Washington próbálja most fékezni Netanjahut a háború elmélyítésében és kiszélesítésében, de ebben egyelőre nincs túl sok sikerük.” Ha lesznek ilyen légicsapások, vagy más módon mélyül el a krízis, akár pillanatok alatt 100 dollárra emelkedhet az olajár. Ha viszont a konfliktust sikerül rendezni, nem eszkalálódik a helyzet, akkor a szaúdi előrejelzések szerint az 50 dolláros olajár sem elképzelhetetlen – a kitermelést két éve önkéntesen visszafogó OPEC-tagállamok ugyanis hamarosan szintén növelhetik a kínálatot.
Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.
A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.