Lázár János néhány napja az ország társ- vagy második fővárosaként, a hajdúsági Hamburgként beszélt Debrecenről, ahol a helyi gazdaságfejlesztési beruházások koncepciójával foglalkozó munkacsoport ülése utáni sajtótájékoztatón azt mondta:
„Személyesen én azt gondolom, hogy néhány éven belül Debrecen olyan város lehet Magyarországon, mint amilyen Németországban Hamburg vagy München, lehet, hogy legalább olyan gazdag vagy gazdagabb is, mint a főváros.”
Dicső napok lesznek ezek a Hajdúságban, nincs kizárva, ha majd egyszer bekövetkeznek. A valóság viszont egyelőre még köszönőviszonyban sincs a legjobbakkal dolgozó közlekedési és építési és turulvédelem-ügyi miniszter vízióival.
Legalábbis nehezen tudjuk elképzelni, hogy a hamburgi vagy a müncheni repülőtér téli álomra hajtaná a fejét, ami a debreceni reptérrel lényegében megtörténik november elsején. A hajdúsági Hamburg légikikötőjéből október 28-án és 30-án még felszáll egy-egy Münchenbe induló Lufthansa-gép (a légitársaság honlapján előbbire 197 100 forintért, utóbbira 188 ezerért tudunk Economy jegyet venni), és néhány hete még úgy volt, hogy lesz egy 26-i római gép is, de a debreceni reptér honlapján annak már nem látni nyomán.
Utána egyetlen légi köldökzsinórja marad a társfővárosnak, amely repterének bővítésére idén 300 millió forintot költöttek: a keddenként, csütörtökönként és szombatonként közlekedő londoni Wizz-járat. A hét többi négy napján néma csend borul a debreceni légtérre.
Frissítés: Bár a debreceni reptér honlapján nincs nyoma, kiderült, hogy a Lufthansa heti három müncheni járata is megmarad, azok hétfőn, szerdán és pénteken fognak repülni. Tehát a téli menetrend beálltával heti hat napon egy-egy gép közlekedik majd a debreceni reptéren, vasárnaponként pedig egy sem.
Erre először most vasárnap, 27-én lesz példa: ezen a napon, hosszú idő után először, nem indul sehová gép a városból (érkezni érkezik egy, hajnali 1:20-kor landol az előző napi londoni Wizz-gép).
Hamburgból, Schleswig-Holstein Debrecenjéből ugyanennek a napnak csak a reggel 6 és 8 óra közötti sávjában 26 gép fog felszállni. Mondjuk nekik viszont nincs a városszéli autópálya-lehajtó mellé ígért közlekedési múzeumuk.
Azt már júliusban lehetett tudni, hogy a Wizz Air ősszel bezárja a debreceni bázisát, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy elhozzák onnan az eddig ott állomásozó egyetlen gépüket. A városból a Wizz repült vagy repül Isztambulba (ide holnap indul az utolsó gép), Eindhovenbe és Antalyába (ebbe a két városba csütörtökön), Lárnakába (ide pénteken), illetve korábban Burgaszba és Rómába, de más légitársaságoknak voltak innen krétai, korfui és monasztiri szezonális járataik is. Ez épül most le a kétnaponta felváltva közlekedő müncheni és londoni járatra.
(A tippet köszönjük olvasónknak, Andrásnak, a lufthansás kiegészítést másik olvasónknak, Györgynek.)