Gondolta volna? A kisföldalatti olyan hangos, mint a szirénázó mentő

  • A metróalagútban, ha nem jön a szerelvény, olyan csönd van, mint egy halk irodában.
  • A villamos kitűnő hangszigetelő.
  • Tévhit No. 1. cáfolva: a 7-es busz egyáltalán nem hangosabb, mint a villamos vagy a troli.
  • Tévhit No. 2. cáfolva: egy 1300-as BMW motorkerékpár 50 km/h-nál halkabb, mint egy suttyórobogó.
  • Tévhit No. 3. cáfolva: Uj Péter megfelelő távolságból hallgatva igenis tud olyan hangos lenni, mint egy suttyórobogó.
  • Mindez szigorúan nem precíz tudományos, csupán szórakoztató/tájékoztató jelleggel!!!

Üdvözlöm Önöket Decibel munkanevű partizánrovatom első részében! Bevezetés gyanánt rögtön képzeljék is el, ahogy decibelmérővel a kezemben fontoskodom a a járdán az Andrássy úton, és azt kutatom, hogy

mekkora zaj van?

Ha állnak az autók a pirosnál, 60 decibel. Ha zöldet kapnak, felmegy 70-72 decibelre. Ha nyélgázon elhúz egy szebb napokat látott robogó, az egészen pontosan 80 decibel.

Most akkor az sok vagy kevés?

A decibelek világa varázslatos világ. A skála eleve nem lineáris, hanem logaritmikus, olyan, mint a földrengések magnitúdójának mérésére használt Richter-skála. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 50 és 100 dB között nem kétszeres a különbség, hanem 5 nagyságrendnyi.

Az sem mindegy, milyen messze van az ember a zaj forrásától. Ha a Nagykörút másik oldalán szirénázik egy mentőautó, az 93 decibel. Az út innenső oldalán az már rögtön 100, és még közelebb még több.

PRO TIPP: Akit érdekel a zajszint, a hangnyomásszint, az intenzitás és az amplitúdó közötti összefüggés, meg ez az egész vudu az emberi hallásról és a méréséről, tanulmányozza minimum a Wikipedia vonatkozó szócikkét!

Szóval az alapzaj egy átlagosan forgalmas budapesti utcán, a járdáról hallgatva, 60-70 decibel. Ehhez érdemes viszonyítani a járművek zaját.

További érdekes megfigyelések:

  • A Combinón a legnagyobb zajt a megállókat bemondó hang kelti, 80 decibellel próbálja túlharsogni az alapmorajt.
  • A 4-es villamos, amin mértem a zajszintet, a csodával határos módon összeütközött egy elé kanyarodó autóval. Na, mondom, most megfogtam az isten lábát, lemérem a karambolt. Erre milyen zajszintváltozást regisztrálok? Semmilyet. A Combinón olyan jó a hangszigetelés, hogy az ütközésből semmi nem hallatszott be, legalábbis hátulra. Az ijedségen kívül senkinek nem esett baja. 

PRO TIPP: Ha csendben akar utazni, ne álljon az ajtók közelébe vagy a forgóba, mert ott a leghangosabb a villamos. Ha szemből várja az ütközést, álljon hátra. Ha hátulról, akkor elölre.

  • A trolin és a buszon a becsapódó ajtók és a zörgő, nyekergő karosszéria-elemek növelik a laginkább az alapzajszintet.

PRO TIPP: Utastársai sokszor hangosabbak, mint a több tonnányi mozgó jármű.

  • Az aluljáró ugyanolyan zajos tud lenni, mint fent az utca. A Blaha Lujza téri aluljáró kellős közepén 70 decibelt mértem, igaz, abban már benne volt egy fahangú gitáros-énekes is, aki a Strawberry Fieldszel próbálkozott. A zajszintet egy közelben síró kisgyerek tornázta fel 78 decibelre.

PRO TIPP: Ha nyugalomra vágyik, ne menjen sírtó kisgyerek közelébe. Ha Ön kisgyerek, maradjon csendben.

  • A mozgólépcső a közepe felé a legcsöndesebb, az elején és a végén a hajtás zaja eléri a 73 decibelt.
  • Odalent a metró olyan, mint egy süketszoba. 47-50 decibelt mértem, amiben már benne volt a kicsit távolabb állók halk beszélgetése is. Összehasonlításképp pontosan ekkora zaj van a 444 szerkesztőségében, amikor mindenki kussol.
  • Amikor viszont Uj Péter egyméteres távolságból felháborodik, hogy „Száz ember dolgozik azon, bazmeg, hogy eldöntse, hungarikum-e a Tankcsapda”, az 80 decibel.

PRO TIPP: Ne idegesítse Uj Pétert hungarikumokkal.

  • A kisföldalatti megállója ugyanolyan csöndes, mint a metróé, 50 decibel az alapzajszint. Ezt a szemközti megállóban társalgó négy olasz turista pillanatok alatt 60 decibelre képes feltornázni.
  • Sztereotípia-cáfolat: Egy lassan guruló BMW K1300 GT típusú motorkerékpár nem sokkal hangosabb, mint az alap utcazaj, közelről mindössze 72 decibel.
  • A budai alsó rakpart fentről, a mellvéd túloldaláról stabilan 70 decibellel szól, ami megfelel a város alapzajának. A várakozó 41-es villamos viszont kitűnően hangszigetel, még nyitott ajtók mellett is csak 55 decibel van odabent.
  • A 86-os busz alapjáraton 64, 50 km/h-s gurulásnál 74, gázadáskor 78 decibelt produkál.

PRO TIPP: Költözzön vidékre! Csobánkán állítólag még a légy zümmögését is hallani.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.