Úristen, mekkorát fitogtatott Kína!

külföld
2014 november 17., 09:51
comments 180
photo_camera AFP PHOTO / JOHANNES EISELE

Miközben Pekingben a térség államfői találkoztak az Ázsiai-Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés csúcstalálkozóján, a déli kikötővárosban, Csuhajban (Zhuhai, Makaótól észekra, Hongkonggal szemközt) egészen más látványosság zajlott. Itt a kínai repülőgépipar tartott seregszemlét.

A bemutató sztárjai nem a mindenféle luxussal felszerelt magángépek voltak, amikre úgyis csak az elit elkényeztetett gyermekei vágyakozhatnak, hanem a hadiipar legújabb fejlesztései:

  • az amerikai Predator drónok álcázatlanul pofátlan nyúlása, a GJ-1-es;
  • illetve az új csodafegyver, a hivatalosan most bemutatott J-31-es lopakodó.

Ez utóbbi volt a legnagyobb sztárja a kiállításnak. Nem véletlenül. Az Egyesült Államok után Kína a második ország, ami saját gyártású, 5. generációs vadász, illetve vadászbombázó gépeket tud előállítani.

photo_camera Repült is!
AFP PHOTO / JOHANNES EISELE

Igen, jól látja. Erre egyelőre még Oroszország se volt képes: az oroszok még csak dolgoznak a Szuhoj PAK FA-n és a Mikojan LMFS-en.

Nem csoda, hogy mindenki tátott szájjal bámult. A J-31-es megépítése még úgy is lenyűgöző teljesítmény, hogy

  • a kínai ipar magától egyelőre képtelen lopakodó gépeken is használható hajtómű előállítására - a J-31-esét Oroszországtól veszik;
  • ha maga a gép alig burkoltan az amerikai 5. generációs gépek, az F-22-es, illetve méginkább a kisebb és könnyebb F-35-ös koppintása.

A J-31-es a (kínai hackerek által ellopott) dizájn mellett abban is hasonlít az amerikai példaképre, az F-35-ösre, hogy ez is képes leszálni repülőgéphordozón. Ennek pedig igen nagy geopolitikai jelentősége van a térségben, ahol Kínának pont különböző szigetek hovatartozása kapcsán vanak vitái szomszédaival - Japánnal, Vietnammal, Dél-Koreával, de még a Fülöp-szigetekkel is -, illetve aminek a fő stratégiai célja Tajvan és Kína "újraegyesítése", magyarán a szigetország lerohanása.

Magáról a gépről egyelőre keveset tudunk:

  • Viszonylag kicsi - 16,9 méter hosszú, 11,5 méteres a szárnyfesztávolsága, és 17600 kilós.
  • Ikerhajtóművei egyenként, hajtóműtípustól függően 84 vagy 100 kN-osak, így a tolóerő-súly arány az erősebbik hajtóművel kb. 1:1-es, vagyis mozgékony és gyors;
  • Annyira gyors, hogy akár tartósan is képes hangsebesség feletti sebességgel repülni - ez olyasmi, amit az amerikai példakép nem tud.

És hogy mire jó?

Ha a légifölény megszerzésére nem feltétlenül, egy kelet-ázsiai fegyverkezési verseny kirobbantására biztos alkalmas lehet a gép. Maguk a kínaiak is visszafogottak, amikor a gép használhatóságáról van szó. Hszü Pang-nien (Xu Bangnian), a kínai légierő akadémiájának egyik oktatója szerint "még ha a Népi Felszabadító Hadsereg tengerészetének és légierejének nem is volna rá szüksége, a J-31-es népszerű árucikk lehet a harcigépek piacán, mert ez az egyetlen diszkontárú lopakodó a piacon. A kisebb katonai költségvetésű országok számára vonzó lehet" - mondta a csuhaji légiparádén.

Vevő pedig akad. Például Pakisztán, ami már eddig is előszeretettel vásárolt kínai repülőket, és aminek egy lopakodó beszerzésével jelentősen nőne stratégiai csapásmérő képessége riválisával, Indiával szemben. Ezzel persze itt is fegyverkezési verseny robbanhatna ki, mert borulna a stratégiai egyensúly. (Via The Daily Beast.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.