Először 39 milliárdról volt szó, aztán kiderült, hogy már csak 20-at szeretne a kormány beszedni a Budapest környéki gyorsforgalmi utak fizetőssé tételével.
Ezt is hasonlóan rejtélyes módszerrel számolhatták ki, mint az internetadó mértékét, ott is éppen 20 milliárdot akartak találni, csak éppen sokkal több jött volna be a 150 forintos Gb-os díjjal - kb. 220 milliárd. Számításunk szerint a félreszámolás nagyságrendje most már kisebb: 13 milliárd be is jöhet az intézkedésből.
Először azt néztem meg, hogy mekkora bevétel várható a teherautóktól (a 3,5 tonna feletti J2-J4 kategóriában), akik e-útdíjat fizetnek, nem is keveset: idén január és október között 136 milliárdot, és ha a tavalyi utolsó negyedév adatival számolunk idénre is, akkor 175 milliárd lesz a bevétel.
Személyautós matricából is bejön 40 milliárd év végéig a jelenlegi trendek szerint, így összesen 215 milliárdot autópályázunk el, aminek négyötödét a teherautók adják. (Az idénre tervezett bevételt egyébként túlbecsülték, derült ki pár napja.)
A most fizetőssé tett utak forgalmait a tavalyi forgalomszámlálásból néztem ki, és kiszámoltam, mennyi lehet a plusz díjbevétel.
Mivel a teherautós útdíjnál a bevétel 90 százaléka J4 kategóriából jön, a 108,38 forintos km-díjat vettem alapul, és az A környezetvédelmi kategóriát, ami a teherautók nagyjából 90 százalékára igaz. Az jött ki, hogy 13 milliárd forint lehet a bevétel.
A forgalmi adatokat innen vettem, az egyszerűség kedvéért az M1-M7 közös szakaszának adataival számoltam, mivel a rövid elválási szakasz után a nem díjköteles részen nem volt forgalmi adat.
Út jele | Pálya kezdete | Fizetős szakasz jelenlegi kezdete | Új, fizetős út | Teherautó napi forgalom | Napi bevétel (eHUF) | Éves bevétel (eHUF) |
M1 | 6 | 15.7 | 9.7 | 2092 | 2,199 | 802,741 |
M7 | 6 | 15.5 | 9.5 | M1-el közös a szakasz | ||
M3 | 10 | 12.9 | 2.9 | 1334 | 419 | 153,037 |
M5 | 11 | 22 | 11 | 10734 | 12,797 | 4,670,854 |
M6 | 0 | 14 | 14 | 2292 | 3,478 | 1,269,360 |
M0 M5 4-es út között | 31 | 42 | 11 | 8520 | 10,157 | 3,707,441 |
M0 M3 és 11-es út között | 69 | 78 | 9 | 1356 | 1,323 | 482,774 |
M31 | 0 | 12 | 12 | 4228 | 5,499 | 2,007,050 |
Összesen | 13,093,257 |
Ennek az intézkedésnek ha nem is óriási, de mégis mérhető a plusz bevétele a költségvetésre, és végül is a fuvarozóknak fáj, a lakosság közvetlenül nem érzékeli, szóval egyszerű és fájdalommentes sarc 3,5 felcsúti stadionnyi extra sarcra vadászó politikus számára.
Nehezebb a dolgunk a személyautókkal. Már az e-matrica elnevezés is a magyar bürokrácia csodája, hiszen miért hívnak valamit matricának, ha nem is az – vélhetően csak azért, nehogy útdíjnak kelljen, a fizetős M5-ös és M1-es a 90-es évek elején akkora felháborodást váltott ki, hogy magyar politikus ezt a szót évtizedekig a szájára nem vette.
De az unortodox megoldások kormánya mer szakítani a tabukkal, és a városi közlekedés szerves részét alkotó autópálya-bevezetőket is megsarcolja a személyautóknál. Hogy ennek mi értelme, igen kétséges, hiszen aki csak ezen a szakaszokon használná az autópályákat, szinte biztosan nem vesz még évi ötezer forintért sem megyei e-matricát.
(Bónuszként egy találós kérdés: Budapestre és Pest megyére külön kell-e megváltani, hiszen a bevezető sztrádák és az M0 is mindkét területen áthalad, márpedig Budapest megyei jogokkal rendelkezik.)
A modellezést nehezíti, hogy még azt sem tudták megmondani a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél, hogy csak éves megyei matrica lesz-e, vagy havi és 10 napos is, ami ismét az elgondolás előkészítésének teljes hiányáról tanúskodik. A következő emelési ötletelésnél pedig már csak egy lépés, hogy a megyei jogú városokra is külön matricát kelljen venni.
A rendszer értelmetlenségét az is mutatja, hogy megyékre bontott útdíj sehol nincs a világon, akkor már értelmesebb lett volna a korábbi BKV-s gyakorlat, ami több vidéki nagyváros tömegközlekedésében él: van egyvonalas és összvonalas bérlet.
A nagy kérdés, hogy a megálmodott 20 milliárdból a személykocsikra jutó 7 milliárd kijöhet-e, ha a személyautósok a budapesti agglomerációban tömegével rohannak ötezer forintos havi bérletért. Márpedig 7 milliárdhoz 1,4 millió bérletet kellene eladni – ennyi személyautó sincs Közép-Magyarországon, csupán 1 millió a KSH számai szerint.
A bevezető szakaszokat összesen 228 ezer személyautó használja egy nap, így mindegyikük havibérletesítése is 1,1 milliárdot hozna. A forgalmi adatokat nézegetve az látszik, hogy nagyjából a személyautók tizede tűnik el az ingyenes szakasz végén, tehát nagyjából 30 ezer autóst lehet fizetésre kényszeríteni, ami mindössze 150 millió lehet.
Út jele | Személyautó napi forgalom | Kisteherautó | D1 kategória |
M1 | 38,833 | 4,705 | 43,538 |
M7 | M1-essel közös a szakasz | M1-essel közös a szakasz | M1-essel közös a szakasz |
M3 | 56,829 | 7,434 | 64,263 |
M5 | 29,157 | 5,555 | 34,712 |
M6 | 10,963 | 2,002 | 12,965 |
M0 M5 4-es út között | 18,689 | 4,094 | 22,783 |
M0 M3 és 11-es út között | 34,564 | 4,123 | 38,687 |
M31 | 8,931 | 2,101 | 11,032 |
Összesen | 227,980 |
A 20 milliárd bevételt tehát nem fogja a kormányzat beszedni az intézkedésekkel, sőt, a megyei személygépkocsis matrica, azaz az autópályázás reziscsökkentése bár várhatóan hoz új vásárlókat (mondjuk a Balatonra járó budapestit, vagy a fővárosban dolgozó nyíregyházit), a bevételt is csökkenti: aki Pest megyéből jár pincérkedni Ausztriába, már évi 20 ezerből letudhatja az autópályadíjat Hegyeshalomig.
***
Még egy magyarázat létezhet a budapesti bevezető autópályák fizetőssé tételére: elég a térképre nézni, és látszik, hogy ez a szóban forgó utak mentén lévő bevásárló központokat érinti kellemetlenül, hiszen akinek nincs e-matricája, nem szívesen autózik majd ki a Tescóba vagy az Auchanba.
A csavaros észjárású kormánytisztviselők külföldi multik életét megkeserítő összeesküvésénél még egy életszerűbb magyarázat van.
A kormányzat működése szétesőben van, a hirtelen ötleteket belső egyeztetés nélkül dobják be. Az NGM kitalálta, hogy kell pénz, beírtak 20 milliárdot az M0 díjasítására, erre az uniós közlekedés fejlesztéseket kezelő NFM-ben és a Miniszterelnökségen leesik a tantusz, hogy akkor vissza kéne fizetni sok 10 milliárdot az uniós pénzen készült sztrádaszakaszok után, így mégis kiveszik azokat a rendszerből.
Bucsky Péter
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.