A pekingivel vetekszik a londoni levegő

A brit főváros már az év első 7 napjában átlépte az EU által a városra meghatározott egész éves légszennyezettségi küszöbértékeket. A nitrogéndioxid-koncentráció már több mint 18 alkalommal lépte túl a köbméterenkénti 200 milligrammos értéket a London délnyugati részén lévő Putney High Streeten. Az EU-s szabályok szerint egész 2016-ban összesen csak 18 ilyen túllépés lehetett volna.

A határértékeket már valószínűleg a megengedettnél többször lépték át a forgalmas bevásáróutcán, az Oxford Streeten is. Hagyományosan az Oxford Streeten mérik a legmagasabb nitrogéndioxid-koncentrációt az egész világon, 2015-ben már 4 nap alatt túllépték az éves kvótákat, de idén meghibásodott a mérőberendezés, így innen nincs hivatalos adat.

Ezekkel az adatokkal London nitrogéndioxid-szennyezettsége Pekinggel és Sanghajjal vetekszik.

London sokáig a világ élvonalában volt a légszennyezettség csökkentésében, és több gáz kibocsátási értékeit mostanában is eredményesen csökkentette. A nitrogéndioxiddal azonban nem tudnak mit kezdeni a városban.

Ennek legfontosabb oka a dízelautók számának növekedése az országban. Míg 1994-ben a brit autóknak csak 7 százaléka volt dízel, addig ma ez 36 százalék úgy, hogy az autóállomány is növekedett. Furcsa módon a brit kormány sokáig adókedvezményekkel támogatta a dízelautókat, mert hatékonyabban használják fel az üzemanyagot és a széndioxid-kibocsátásuk is kisebb, mint a benzines autóké.

A másik oka a magas nitrogéndioxid-értékeknek a kombinált ciklusú erőművek elterjedése. Ezek az erőművel egyszerre állítanak elő hőt és áramot, ami önmagában remek dolog, de többnyire gázt égetnek, ezzel pedig magas a nitrogéndioxid-kibocsátásuk is. (TheAtlantic)