Tanítanék Mozgalom: Önök tovább tolják a túltolt biciklit

Az elmúlt hónapok oktatáspolitikai tüntetéseit szervező egyik tanárszervezet, a Tanítanék Mozgalom nyílt levelet írt Pölöskei Gáborné KLIK-elnöknek (aki amúgy Áder János köztársasági elnök testvére is), Lázár Jánosnak és Palkovics László oktatási államtitkárnak. A Törley Katalin, Pilz Olivér és Pukli István által jegyzett levélben a kormány tervezett oktatáspolitikai átszervezéseiről mond véleményt a mozgalom.

„Elnök Asszony, Miniszter Úr, Államtitkár Úr!

A Tanítanék Mozgalom képviselői megrökönyödve figyelték a közoktatás átalakításával
kapcsolatban elhangzott legújabb ötleteiket.

Önök ismét belerúgtak egy hivatásba, figyelmen kívül hagyták a hónapok óta a párbeszédet sürgető szakmai szervezetek álláspontját, javaslatait, átgázoltak a szülőkön, és ami a legsúlyosabb, elfeledkeztek a gyerekek mindenek fölött álló érdekeiről.

Önök a hónapok óta tartó tiltakozások hatására kénytelen-kelletlen beismertek bizonyos problémákat, de sajnos rossz, egyeztetés nélküli válaszokat adnak rájuk, továbbtolják a túltolt biciklit.”

A tanárok itt a KLIK átszervezésére gondolnak. A kormány a tiltakozások hatására bejelentette, hogy megszünteti a sokat kritizált intézményt, de miután nyilvánosságra kerültek a konkrét kormányzati javaslatok, látszott, hogy a rendszer alapjaiban véve nem alakul át, holott a tüntető tanárok továbbra is ezt szeretnék.

„Önök totális államosítást terveznek a közoktatásban, mivel végre fel- és elismerték, hogy az iskolák kettős fenntartása megbukott. Az elmúlt években azonban az is nyilvánvalóvá vált, hogy az állam nem jó gazdája az iskoláknak, s a KLIK bukott meg igazán!

Ha az állami vízfej az oktatási feltételek biztosítását (kréta, papír, tonerek stb.) nem tudta megoldani, miért higgyük el, hogy emellett még a zavartalan körülményeket is tudja majd?

Hány iskolában kapcsolják ki a vizet, a gázt, az áramot vagy az internetet? Így ezen ötletük minden logikának ellentmond.

Figyelmen kívül hagyják az önkormányzatiság elvét is, ahol a helyi közösségek dönthetnek intézményeikről az ott élők igényeinek megfelelően. A modern, jól működő, versenyképes oktatáshoz elengedhetetlenül szükséges iskolai autonómia pedig újabb fényévekkel távolabb kerülhet. Kivel egyeztettek erről? Soroljanak fel legalább három olyan indokot, melyek miatt még mindig KLIK-(ek)ben gondolkodnak!”

A tanárok a beígért új alaptantervet és tankönyvpiaci kavarásokat is számon kérik:

„Önök 2018-ra új alaptantervet ígérnek. Ennyi idő alatt hogy lesz lehetőség a minél szélesebb körű szakmai és társadalmi egyeztetésre a bevezetés módjáról, és az új alaptanterv lapértékeiről (gyermekközpontúság, ideológiamentesség, átjárhatóság, lexikális tudás visszaszorítása, modern, kompetenciaalapú megközelítés, európai követelményszint adaptálása és módosítása a magyar jellegzetességeknek megfelelően)? Kikkel szándékoznak ezeket a kérdéseket megvitatni és az új koncepciót kidolgozni?

Minden indoklás nélkül elhangzott az is, hogy a tankönyvpiac felszabadítására nincs szükség és lehetőség. Miért is? A közvéleményt érdekelnék végre az indokok! Nem lehet gazdasági érdekekre hivatkozva az olcsóbb de gyenge minőséget rákényszeríteni a diákokra és szülőkre a kipróbált minőségi helyett. Ha Önök szerint jók a kísérleti tankönyvek, akkor miért tartanak attól, hogy azok a piaci versenyben nem állnák meg a helyüket?

Önök az időzítés és a kommunikáció nagymesterei, de már nem tudják megvezetni a vérig sértett tanári társadalmat és a gyermekeik jövőjéért aggódó szülőket, nem tudják semmissé tenni azt a példa nélküli összefogást a különböző szakmák, ágazatok között, ami az elmúlt hetekben létrejött. A tanévnek még nincs vége, még van idejük javítani gyenge teljesítményükön, megadni a várt feleleteket. De a civilek is készek további akciókra, hogy jobb teljesítményre késztessék Önöket a sikeresebb közoktatás érdekében.”