Lesz nemzeti autóbusz-gyártási stratégia!

Nemzeti autóbusz-gyártási stratégia kidolgozásáról és végrehajtásáról határozott a kormány a magyarországi buszgyártás versenyképessége érdekében, közölte a kormányszóvivő szerdán, a kormányülés szünetében az MTI-vel.

A kabinet a következő három évben olyan buszgyártási stratégiát dolgoz ki és hajt végre, amely biztosítja, hogy a magyar buszgyártás minőségi és mennyiségi szempontból egyaránt helyt állhasson a rendkívül éles nemzetközi versenyben.

A Budapesttel folyó tárgyalásokon is azt kérték, hogy a főváros vegye figyelembe ezt a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő fontosságú kormányzati szándékot.

Kovács Zsoltán ezzel nyilván az éppen 9 hónapja húzódó budapesti buszbeszerzési mizériára is utalt, amelyről részletesen itt írtunk.

Nagyon egyszerűen azon megy a vita, hogy

  • Az önkormányzati tulajdonú BKV vásároljon-e saját magának új, külföldi buszokat és üzemeltesse is azokat Budapesten. (Solaris)
  • Vagy vásároljon, de ne importot, hanem a jelenleg drágább és technikailag problémásabb magyar terméket vegyen, így a magyar ipart legalább támogatja (MABI-Evopro).
  • A BKV ne csináljon semmit, a BKK vásároljon szolgáltatást akár a BKV-tól, akár külsős cégektől, azaz versenyeztesse meg az üzemeltetőket. (VT-Arriva, Volánbusz, stb.)

A BKV és Tarlós István főpolgármester az első kettőbe belemenne, de a második esetben az államtól kér segítséget, hogy az kompenzálja a drágább magyar és az olcsóbb külfdöli közti árkülönbözetet.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön dönt az ügyben. A jelenleg elérhető előterjesztés szerint az első verzió a valószínű, azaz import buszokat vennének, ám mivel ezt az állam nem támogatja, csak a tervezettnél kevesebbet.

Az előterjesztés ugyanakkor "b.) változatként" számol a második verzióval, ám egyelőre a kormány legfrisebb kormányhatározata épp arról szól, hogy pénzt buszra nem ad az állam Budapestnek. (MTI/444)